TOP

ΚΘΒΕ: ΕΠΕΣΤΡΕΨΕ ΚΑΙ ΚΑΘΗΛΩΣΕ ΤΟ ΚΟΙΝΟ.«ΕΓΚΛΗΜΑ ΚΑΙ ΤΙΜΩΡΙΑ» / ΠΡΩΤΟΤΥΠΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΜΕΤΑΦΟΡΑ: Θ. ΤΡΙΑΡΙΔΗΣ ΣΚ. ΝΙΚΑΙΤΗ ΚΟΝΤΟΥΡΗ

Καθήλωσε και πάλι το κοινό η παράσταση «Έγκλημα και τιμωρία»
 
Βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα
του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι
 
Πρωτότυπη Θεατρική Μεταφορά: Θανάσης Τριαρίδης
 Σκηνοθεσία: Νικαίτη Κοντούρη 2ος χρόνος 
Σκηνή Σωκράτης Καραντινός, Μονή Λαζαριστών 
Με ένα δυνατό χειροκρότημα οι θεατές υποδέχτηκαν την παράσταση «Έγκλημα και τιμωρία» που επέστρεψε χθες (03/10), για 2η χρονιά, μετά την περσινή επιτυχία, στη Σκηνή Σωκράτης Καραντινός της Μονής Λαζαριστών.
 
Ο κόσμος του Ντοστογιέφσκι συναντά τον όλεθρο του Ολοκαυτώματος, σε μια παράσταση, βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του μεγάλου Ρώσου συγγραφέα, η οποία παρουσιάζεται σε πρωτότυπη θεατρική μεταφορά του Θανάση Τριαρίδη και σε σκηνοθεσία της Νικαίτης Κοντούρη.
 
Ένα νεαρός φοιτητής της Νομικής και επίδοξος συγγραφέας, στην Αγία Πετρούπολη του 1865, ο Ροντιόν Ρασκόλνικωφ, δολοφονεί με μπαλτά την γριά τοκογλύφο Αλιόνα Ιβάνοβνα – λογαριάζοντας την ως “μία ψείρα” που πρέπει να εξαληφθεί από την ηθικό ορίζοντα της ανθρωπότητας. Καθώς δεν υπάρχουν στοιχεία για την ενοχή του ο αστυνόμος Πορφύριος Πέτροβιτς προσπαθεί να τον πιέσει ψυχολογικά ώστε να οδηγηθεί στην ομολογία. Η Σόνια, η Διάφανη Πόρνη, έρχεται να αγαπήσει τον εφιάλτη του Ροντιόν – για να τον πάρει μέσα της και να τον μετασχηματίσει σε αγάπη. Ο Αρκάντι Σβιντριγκάιλοφ ενσαρκώνει το κυνικό κακό που κατισχύει, η Ντούνια, η αδελφή του Ρόντια, θύμα του Αρκάντι, ανασυστήνει την θυσιαστική αγάπη. Πού βρίσκεται η φύση των ανθρώπων – στον αρχέγονο φόνο ή στην επινοημένη ηθική; Υπάρχει Θεός ή όλα επιτρέπονται; Γιατί ο Ροντιόν βλέπει στο όνειρό του τους θαλάμους αερίων του Άουσβιτς; Γιατί οι άντρες σκοτώνουν και οι γυναίκες σώζουν; Και με ποια διαδρομή η Πουλχερία Ρασκολνίκοβα, η μητέρα του Ροντιόν, δίνει μια προσωπική διέξοδο στην ανθρώπινη τραγωδία που απλώνεται δίχως όρια στην συνθήκη της νεωτερικότητας;
 
Δημοσιευμένο από τον Φιόντορ Ντοστογιέφσκι στα 1866, το «Έγκλημα και Τιμωρία» θεωρείται το κορυφαίο μυθιστόρημα του παγκόσμιου πολιτισμού – το σημείο μηδεν της ανθρώπινης πνευματικότητας, το οριακότερο κείμενο όλης της δυτικής λογοτεχνίας. Στον Ρασκόλνικωφ συναντιούνται ο Χριστός με τον Διάβολο, ο Άμλετ με τον Υπεράνθρωπο, ο Δον Ζουάν με τον Γκρέγκορ Σάμσα. Στην Σόνια περιέχεται όλη η χαμένη ανθρωπότητα που σφαγιάστηκε χωρίς ελπίδα, που κλείστηκε μέσα σε θαλάμους αερίων, που έγινε καπνός σε καμινάδες κρεματορίων – κι όμως, και πέρα από κάθε λογική προσδοκία, γυρεύει να δικαιωθεί όχι δια της εκδίκησης αλλά δια της αγάπης.
 
 Στην θεατρική μεταφορά του Θανάση Τριαρίδη η δράση συναιρείται σε οχτώ πρόσωπα – ενώ στην σκηνή βρίσκεται και ο ίδιος ο Ντοστογιέφσκι ως ένας από τους πρωταγωνιστές του εφιαλτικού σύμπαντος. Μέσα στο έργο ανακαλείται προφανώς ο Άμλετ (ως συνδεόμενο όριο με τον Ρασκόλνικωφ), η Κόλαση του Δάντη, ο Νίτσε, ο Φρόιντ και ο Κάφκα (που ορίζουν την εποχή του Χάους – συνεπώς και καθε σύγχρονη ανάγνωση του κόσμου πριν από αυτήν). Ενώ στον τρόπο που η Πουλχερία γίνεται δραματουργικά το πρόσωπο-κλειδί του έργου προφανώς αντανακλάται ο αυτοθυσιαστικός ενσυναισθητικός κόσμος του Αντρέι Ταρκόφσκι.
 
Τέλος, στα όνειρα του Ρασκόλνικωφ και της Σόνιας γίνεται η σύνδεση που χαρακτηρίζει όλη την δραματουργία του Τριαρίδη: Οι Θάλαμοι Αερίων του Άουσβιτς εισβάλλουν κυρίαρχοι, ως διαρκής εφιάλτης του μέλλοντος. Σύμφωνα με την πάγια θέση του Τριαρίδη μετά το Άουσβιτς, δεν μπορεί υπάρξουν οι μεγάλες καταστατικές αφηγήσεις της ανθρωπότητας δίχως να το συμπεριλάβουν στο πλέγμα τους – χωρίς να προσπαθήσουν να το δούνε και να το μετρήσουν, γύρω και μέσα τους.
 
*Κατάλληλο για άτομα άνω των 16 ετών
 Διαβάστε ολόκληρο το δελτίο Τύπου

Η Νικαίτη Κοντούρη (σκηνοθέτης της παράστασης) μαζί με τους ηθοποιούς στην υπόκλιση, μετά το τέλος της παράστασης.
Ο Γιάννης Ρήγας (Εκτελών χρέη Αναπληρωτή Καλλιτεχνικού Διευθυντή ΚΘΒΕ), μαζί με την Νικαίτη Κοντούρη (σκηνοθέτης της παράστασης) και τους ηθοποιούς.
Η Νικαίτη Κοντούρη μαζί με την Αγγελική Κιντώνη, τον Αλέξανδρο Ζαφειριάδη και τον Τάρικ-Δημήτρη Ελ Φλάιτι.
Μάρα Μαλγαρινού, Ροδή Στεφανίδου, Μαριάννα Αβραμάκη, Εύα Σωφρονίδου, Ελευθερία Τέτουλα

Εύα Κουταλιανού, Θανάσης Δισλής