TOP

Διαγωνισμος Ορθογραφιας «Γυριζω την Ελλαδα με ενα γραμμα» Δημοτικο Σχολειο «ΔΕΛΑΣΑΛ»

Το Δημοτικό Σχολείο «ΔΕΛΑΣΑΛ» προκηρύσσει τον 7ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ορθογραφίας για τους/τις μαθητές/τριες της Ε΄ και της ΣΤ΄ τάξης όλων των Δημόσιων και Ιδιωτικών Δημοτικών Σχολείων της χώρας, ο οποίος θα πραγματοποιηθεί σε τρεις (3) φάσεις, με τελική δοκιμασία την Κυριακή, 15 Μαρτίου 2020 (Γ΄ φάση). 

Οι μαθητές, που θα συμμετάσχουν, θα διαγωνιστούν προφορικά στην ορθογραφία, τον συλλαβισμό και την αναγνώριση της γραμματικής λειτουργίας λέξεων, οι οποίες θα επιλεγούν με κλήρωση από τράπεζα λέξεων του Σχολείου μας.  Ενδεικτικά θέματα για τη διενέργεια της Α΄ και της Β΄ φάσης θα αποσταλούν στα σχολεία των διαγωνιζόμενων από το Κολέγιο «ΔΕΛΑΣΑΛ».

Οι διαγωνιζόμενοι θα αξιολογηθούν στην Α΄ και Β΄ φάση από το εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου τους, ενώ στην τελική φάση (Γ΄ φάση) από κριτική επιτροπή τριών μελών (Σχολικοί Σύμβουλοι, καθηγητές Πανεπιστημίου, καθηγητές Φιλόλογοι, δάσκαλοι).  Οι δύο (2) πρώτοι από κάθε τάξη, που θα επιτύχουν στις δοκιμασίες όλων των φάσεων και θα λάβουν την υψηλότερη βαθμολογία, θα βραβευθούν με τα παρακάτω έπαθλα:

  • Αυτός που θα συγκεντρώσει την υψηλότερη βαθμολογία ανάμεσα σε όλους τους μαθητές της ΣΤ΄ τάξης θα βραβευθεί και θα κερδίσει ένα tablet.
  • Αυτός που θα συγκεντρώσει τη δεύτερη υψηλότερη βαθμολογία ανάμεσα σε όλους τους μαθητές της ΣΤ΄  τάξης θα βραβευθεί και θα κερδίσει ένα Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής, έκδοση του Ιδρύματος Μανόλη Τριανταφυλλίδη (Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών).
  • Αυτός που θα συγκεντρώσει την υψηλότερη βαθμολογία ανάμεσα σε όλους τους μαθητές της Ε΄ τάξης θα βραβευθεί και θα κερδίσει ένα tablet.
  • Αυτός που θα συγκεντρώσει τη δεύτερη υψηλότερη βαθμολογία ανάμεσα σε όλους τους μαθητές της Ε΄ τάξης θα βραβευθεί και θα κερδίσει ένα Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής, έκδοση του Ιδρύματος Μανόλη Τριανταφυλλίδη (Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών).
  • Όλοι οι διαγωνιζόμενοι θα παραλάβουν βεβαίωση συμμετοχής στον Διαγωνισμό, ενώ όσοι συμμετάσχουν στη Γ΄ φάση,  θα παραλάβουν έπαινο για την πρόκρισή τους και ένα αναμνηστικό δώρο.

Ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί σε τρεις (3) φάσεις. 

  • Α΄ φάση διαγωνισμού (ΕΝΤΟΣ ΤΗΣ ΚΑΘΕ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ) – Βασικοί κανόνες για την ανάδειξη των πέντε (5) πρώτων που περνούν στη Β΄ φάση:
  • Ο κριτής λέει μια λέξη.  Μιλάει αργά και καθαρά, χωρίς να κάνει λάθος στον τονισμό της λέξης.  Ο μαθητής έχει το δικαίωμα να ζητήσει από τον κριτή να χρησιμοποιήσει τη λέξη σε πρόταση.
  • Ο μαθητής ακούει με προσοχή τον κριτή και μπορεί να ζητήσει να ξανακούσει τη λέξη.
  • Όταν ο μαθητής είναι σίγουρος ότι κατάλαβε τη λέξη, την ξαναλέει δυνατά, αναφέρει όλα τα γράμματα της λέξης με τη σειρά και, στο τέλος, την ξαναλέει, για να κλειδώσει την απάντησή του.  Η λέξη πρέπει να ακουστεί δυνατά, για να την ακούσει ο κριτής και να καταλάβει ότι ο μαθητής τελείωσε με την απάντησή του.
  • Ο κριτής είναι αυτός που αποφασίζει εάν η απάντηση είναι σωστή.
  • Εάν η απάντηση είναι σωστή, ο μαθητής παραμένει στο παιχνίδι.

Εάν η απάντηση είναι εσφαλμένη, ο μαθητής αποκλείεται απευθείας από το παιχνίδι.  Ο κριτής λέει τη σωστή απάντηση.   Έπειτα, δίνει καινούργια λέξη στον επόμενο διαγωνιζόμενο.

  • Η διαδικασία συνεχίζεται, έως ότου αναδειχθούν οι  πέντε (5), που θα συνεχίσουν στη Β΄ φάση.
  • Β΄ φάση διαγωνισμού (ΕΝΤΟΣ ΤΗΣ ΚΑΘΕ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ)– Βασικοί κανόνες για την ανάδειξη των δύο (2) πρώτων, που περνούν στον τελικό:
  • Οι πέντε (5) μαθητές καλούνται να συλλαβίσουν μια λέξη (σύμφωνα με τους κανόνες συλλαβισμού) και να αναφέρουν όλα τα γράμματά της (σύμφωνα με τους κανόνες της Α΄ φάσης), λαμβάνοντας για κάθε σωστή απάντηση έναν βαθμό.
  • Συνεχίζουμε τη διαδικασία, έως ότου αναδειχθούν οι  δύο (2) πρώτοι (με την υψηλότερη βαθμολογία).
  • Γ΄ φάση διαγωνισμού (Τελικός – ΚΟΛΕΓΙΟ «ΔΕΛΑΣΑΛ») – Βασικοί κανόνες για την ανάδειξη των νικητών του διαγωνισμού (δύο νικητές για την Ε΄ τάξη και δύο για τη ΣΤ΄ τάξη):
  • Δίνεται στον κάθε μαθητή μία λέξη μέσα σε μια περίοδο.
  • Οι μαθητές καλούνται, αρχικά, να πουν την ορθογραφία της λέξης, έπειτα να τη συλλαβίσουν και, τέλος, να αναγνωρίσουν τη γραμματική λειτουργία της:
  • Ουσιαστικά / άρθρα / επίθετα:  Πτώση, αριθμός, γένος.
  • Ρήματα:  Πρόσωπο, αριθμός, χρόνος, φωνή.
  • Μετοχές:  Χρόνος και φωνή.
  • Αντωνυμίες:  Είδος.
  • Επιρρήματα,  προθέσεις, σύνδεσμοι:  Μόνο αναγνώριση.
  • Οι μαθητές λαμβάνουν για κάθε σωστή απάντηση έναν βαθμό.
  • Συνεχίζουμε τη διαδικασία, έως ότου αναδειχθεί ο νικητής (με την υψηλότερη βαθμολογία).

Σημειώνεται ότι για όλες τις φάσεις ως χρόνος απάντησης από τους μαθητές ορίζονται τα δύο (2) λεπτά.  Επίσης, η ορθογραφία της κάθε λέξης είναι σύμφωνη με  αυτή της Νεοελληνικής Γραμματικής, που διδάσκεται στο δημοτικό σχολείο.

Στόχος του διαγωνισμού είναι να βοηθήσει τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν την αξία της ελληνικής γλώσσας, να εκτιμήσουν τη μοναδικότητά της και να κατανοήσουν τον σημαντικότατο ρόλο της γραμματικής στην ορθογραφία. 

Παρακαλούμε τους Διευθυντές των Δημοτικών Σχολείων της Κεντρικής Μακεδονίας (δημόσιων και ιδιωτικών) να ανακοινώσουν την παρούσα προκήρυξη στους μαθητές/μαθήτριές τους και να αποστείλουν τον κατάλογο των συμμετεχόντων μαθητών (επισυνάπτεται) έως την Παρασκευή, 06 Δεκεμβρίου 2019, στο e-mail: [email protected]

Μετά τη συγκέντρωση των συμμετοχών θα επανέλθουμε με νεότερη ανακοίνωση για περισσότερες πληροφορίες της Α΄ και Β΄ φάσης του διαγωνισμού, (οι δύο φάσεις του οποίου θα πραγματοποιηθούν την ίδια ημέρα σε όλα τα σχολεία), καθώς και με ενδεικτικά θέματα.

Για οποιαδήποτε πληροφορία ή διευκρίνιση, μην διστάσετε να επικοινωνήσετε στο τηλ. 2310-675020 (εσωτερικό -25-) με τον Υπεύθυνο του Διαγωνισμού, κ. Μπάμπη Τραπεζανλίδη ή με τον Διευθυντή του Σχολείου, κ. Χαρίλαο Μαυρίδη.