ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΔΗΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Μεγάλη η συμμετοχή πολιτών στην Αναδρομική Έκθεση “Εστιασμός 50 (1972-2022)”
του Τάσσου Ν. Δίκα
Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο
Ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία την Παρασκευή 31/3/2023 η αναδρομική έκθεση ζωγραφικής του αρχιτέκτονα Τάσσου Ν. Δίκα με τίτλο “Εστιασμός 50” που ξεκινήσει από τη Δευτέρα 6 Μαρτίου 2023 στις αίθουσες εκθέσεων του 5ου ορόφου του Βαφοπούλειου Πνευματικού Κέντρου καθως μεγάλος αριθμός πολιτών της επισκέφθηκε την έκθεση.
Η έκθεση “Εστιασμός 50” πραγματοποιήθηκε με αφορμή της συμπλήρωσης των 50 χρόνων (1972–2022) παράλληλης -με το κύριο αντικείμενό του την αρχιτεκτονική και τις αποκαταστάσεις μνημείων- ενασχόλησής του με τα εικαστικά και συνδιοργανώθηκε από τον Δήμο Θεσσαλονίκης, το Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο και τον ίδιο τον αρχιτέκτονα-εικαστικό.
Στην έκθεση “Εστιασμός 50” παρουσιάστηκαν αντιπροσωπευτικά έργα ζωγραφικής κυρίως ξηρού παστέλ της περιόδου 1972-2020 καθώς και έργα ψηφιοποιημένα ενάριθμα. Επιπλέον η έκθεση περιλάμβανε σε ειδική ενότητα τρισδιάστατων μεταλλικών εικαστικών δικτυωμάτων και ενότητα προσχεδίων για τρισδιάστατες εικαστικές δημιουργίες στο αστικό περιβάλλον και εσωτερικό χώρο και αποτέλεσε και συνέχεια της αναδρομικής του έκθεσης ζωγραφικής στο 2003 στο Βαφοπούλειο Π.Κ. και εκείνης του De Facto “Εστιασμός 25” (1991-2016).
Στα αναδρομικά του έργα του Τάσου Ν. Δίκα, ήδη από 1972, διακρίνονται και συνυπάρχουν ανεπιτήδευτα, και με απλότητα, στοιχεία κυβισμού και σουρεαλισμού, με επιρροές πρώτιστα από τον Picasso.
Στα έργα του διακρίνεται η αβίαστη, άνετη και σαφή ζωγραφική κίνηση των “γραμμών” του ξηρού παστέλ, που δεν εναλλάσσονται με τυχαιότητα, αλλά με στόχευση, άποψη, χωρίς υπερβολές, και εντυπωσιασμούς αλλά με ισορροπία και πληρότητα των πάντα περιορισμένων χρωμάτων που κατά περίπτωση χρησιμοποιεί.
Οι συνθέσεις του, διαμορφώνουν πλαίσια, γλυπτικότητες, πρόσωπα, φόρμες, εικαστικές εντυπώσεις, συμβολισμούς, αναφορές, με ιμπεριονιστική διάθεση, αλλά και με σχετικά σαφώς προσδιορισμένες κυβιστικές ζωγραφικές επιλογές, ταυτόχρονα με κινήσεις και συνθέσεις γραμμών και χρωμάτων.
Εντοπίζεται εύκολα, η ιδιαίτερη δεξιότητα του ζωγράφου στους “διαλόγους” της καμπυλότητες και της ευθείας, με ή χωρίς υποστηρικτικά εικαστικά – νοητικά πλαίσια.
ΖΩΓΡΑΦΙΚΑ ΕΡΓΑ
– Ο “Εστιασμός 50”, περιλάμβανε εισαγωγική Ενότητα με έργα του 1972 στη Φλωρεντία -ως τότε φοιτητής της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Φλωρεντίας- και συνεχίζει -ως αρχιτέκτονας πλέον στη Θεσσαλονίκη- μέχρι το 2022 σε δέκα θεματικές εικαστικές ταξινομήσεις ΕΙΚΟΝΙΚΗ, ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΧΟΡΕΥΟΝTΑΣ, ΠΡΟΣΩΠΑ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΜΟΥΣΙΚΗ, ΑΠΟΔΡΑΣΕΙΣ, ΦΥΣΗ, ΧΡΟΝΟ & ΦΥΣΗ, ΣΧΕΣΕΙΣ.
– Περιλάμβανε επίσης και πέντε εικαστικές ενότητες ψηφιακών έργων περιόδου 2016 έως 2020 σε θεματικές ενότητες ΣΧΕΣΕΙΣ, ΣΤΙΓΜΕΣ, ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΗ, ΑΝΤΙΚΑΤΟΠΤΡΙΣΜΟΣ, ΑΠΟΔΡΑΣΕΙΣ, ΑΝΘΡΩΠΟΙ -ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ.
ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
– Στην έκθεση “Εστιασμός 50” εκτέθηκαν επιπλέον ειδική ενότητα τρισδιάστατων μεταλλικών εικαστικών δικτυωμάτων παλαιότερης εικαστικής του δημιουργίας της δεκαετίας του ΄80 τοποθετημένα σε βάθρα στο μέσον του Εκθεσιακού χώρου, τα οποία και μπορούν να μετατραπούν σε αυτοφωτιζόμενα.
– Ένα αυτόφωτο χωροδικτύωμα συμβολικά ήταν αφιερωμένο στο πρόσφατο τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη και κυρίως “στα παιδιά που στερήθηκαν το δικαίωμα στη ζωή με ευθύνη μας” καθώς και ένα έργο του 1999 ξηρού παστέλ με τον τίτλο “δάκρυ”.
ΠΡΟΣΧΕΔΙΑ.
– Σε ειδική εκθεσιακή προθήκη παρουσιάστηκαν αντιπροσωπευτικά προσχέδια για δυνατότητα δημιουργίας τρισδιάστατων μεταλλικών εικαστικών κατασκευών στο χώρο με υλικό τον σίδηρο, ανοξείδωτων σιδηροσωλήνων.
Ο Τάσσος Ν. Δίκας γεννήθηκε το 1950 και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη, με καταγωγή την Κατερίνη και Λιβάδι Ολύμπου. Είναι απόφοιτος του Β΄ Γυμνασίου Αρρένων και αριστούχος της Αρχιτεκτονικής Σχολής της Φλωρεντίας (1969-1975). Από το 1972, άρχισε να ασχολείται -παράλληλα- με τις σπουδές- με τη ζωγραφική, γραφιστική και περιστασιακά με το κόμικ. Έργο του βραβεύτηκε σε εθνικό διαγωνισμό στην Ιταλία (2ο Concorso Espositione di Pittura Estemporanea-Premio Nationale). Ο πλούσιος ακαδημαϊκός προβληματισμός και η κριτική σκέψη που κυριαρχούσε στην Αρχιτεκτονική Σχολή Φλωρεντίας, σηματοδότησαν την αρχιτεκτονική του θεώρηση αλλά και τη γενικότερη εικαστική του έκφραση με επίκεντρο τη ζωγραφική.
Ασχολήθηκε με μελέτες -επιβλέψεις κτιρίων, με αρχιτεκτονική εσωτερικού χώρου & σχεδιασμό εικαστικών φωτιστικών στοιχείων. Ειδικεύτηκε στις αποκαταστάσεις των αθωνικών μνημείων ( ΚεΔΑΚ, 1985-2015).
Υπήρξε συντονιστής πολλών εκθέσεων στην Ελλάδα και εξωτερικό του έργου στα αθωνικά μνημεία, σχεδιαστής – συντονιστής της μεγάλης εκθεσιακής οπτικοακουστικής εφαρμογής “Οδοιπορικού στο ΑΟ” σε ηλεκτρονικής οθόνες αφής.
Συμμετείχε στο εργαστήριο αποκατάστασης ιστορικών συνόλων και μνημείων στο ΑΠΘ επί μία 12ετία μέχρι το 2012. Για θέματα μνημείων και αρχιτεκτονικής έχει γράψει πολλά πονήματα, αρθρογραφήσει και συμμετάσχει με εισηγήσεις σε πολλές επιστημονικές Ημερίδες και Συνέδρια.
Έχει κάνει κυρίως αναδρομικές εκθέσεις ζωγραφικής έργων του, τα περισσότερα των οποίων είναι κυρίως ξηρού παστέλ (“Βαφοπούλειο Π.Κ.” Θεσσαλονίκης, “Χατζόγλειο” Κατερίνης, “Πολιτιστικό Κέντρο” Σταυρούπολης, De facto κα). Ζει στη Θεσσαλονίκη, είναι παντρεμένος με την καθηγήτρια Γαλλικής Γλώσσας Λίλιαν Παρτίδου-Δίκα και ο γιος τους Νίκος Δίκας είναι αρχιτέκτονας.