TOP

ΝΙΚΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΥ: «Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΕΧΕΙ ΠΑΝΤΑ ΑΝΑΜΜΕΝΗ ΤΗ ΦΛΟΓΑ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΕΙ ΣΥΝΕΧΩΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ»

Συνέντευξη:Ευθύμιος Ιωαννίδης

Προσηνής, εύχαρις, με οξυδερκές πνεύμα, ο Νίκος Κυριακού, είναι ο υπεύθυνος επικοινωνίας της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης και ο συντάκτης των εντύπων της. Ύστερα από πολυετή, πετυχημένη και άρτια θητεία στην Κ.Ο.Θ., επέλεξε να δοκιμαστεί σε έναν νέο στίβο, εκείνον της πολιτικής. Επικοινωνήσαμε μαζί του και με μεγάλη χαρά και τιμή σας παρουσιάζουμε την de profundis συνομιλία που είχαμε μαζί του…

Κύριε Κυριακού, βρίσκεστε στη θέση του υπεύθυνου επικοινωνίας της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, καθώς και του κειμενογράφου στα έντυπά της. Ποια είναι η μέχρι τώρα εμπειρία σας; 

Είχα τη μεγάλη τύχη να με φέρει ο δρόμος της ζωής μου το 2001 στην Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και από τότε την υπηρετώ με όλη μου την καρδιά. Νιώθω περήφανος που είμαι ένα κομμάτι της ιστορίας αυτής της υπέροχης Ορχήστρας.

Έχω σπουδάσει Οργάνωση & Διοίκηση Επιχειρήσεων με εξειδίκευση στο Marketing και εργαζόμουν εκείνο το διάστημα σε διαφημιστική εταιρεία και σε διάφορα ΜΜΕ της πόλης, ενώ η ορχήστρα από την πλευρά της ήθελε να δημιουργήσει ένα τμήμα Marketing και Επικοινωνίας, καθώς δεν υπήρχε. Μου ζητήθηκε να το στήσω από την αρχή, κάτι που είχα κάνει με επιτυχία και πριν στην αγορά, ενώ εκείνο το διάστημα είχα μόλις πάρει αριστείο και στη χρήση νέων τεχνολογιών, με την ορχήστρα να επιθυμεί να μπει και σε αυτόν τον μαγικό και σχετικά νέο κόσμο εκείνη την εποχή.

Με μεγάλες δυσκολίες, λόγω έλλειψης υποδομών και πόρων, με πάρα πολλή εργασία, αλλά και μεράκι, στήθηκε με σταθερά βήματα από τα θεμέλια ένα τμήμα που σκοπό είχε – και συνεχίζει να έχει φυσικά — την καθιέρωση και ανάπτυξη του brand της Κ.Ο.Θ. ως μίας υψηλού επιπέδου συμφωνικής ορχήστρας, η οποία ανήκει σε όλους τους Έλληνες φορολογούμενους, τη συνεχή αύξηση του κοινού της, την προβολή του έργου της και μέσω αυτής της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας, με ταυτόχρονη ανάπτυξη μίας διαδικτυακής παρουσίας που να φέρνει την ορχήστρα κοντά στο κοινό της.

Σήμερα, μετά από όλη αυτή την πορεία έχουμε τη χαρά να βλέπουμε γεμάτες τις αίθουσες των συναυλιών μας, να κάνουμε πέρυσι συνεχόμενα sold out, να φτάνουμε ανά σεζόν τις 80.000 θεάσεις στο κανάλι μας στο YouTube και να ξεπερνάμε σταθερά τις 200.000 θεάσεις βίντεος στα κοινωνικά μας δίκτυα, με πιστούς ακολούθους σε όλα.

Για να υλοποιηθούν, μάλιστα, οι υψηλού καλλιτεχνικού επιπέδου εκδηλώσεις που προάγετε ως Κ.Ο.Θ., χρειάζεστε αναμφισβήτητα τη στενή συνεργασία των θεσμικών αρμόδιων φορέων. Θέλετε να μας μιλήσετε για τη συνεργασία σας με αυτούς;

Είναι απολύτως απαραίτητη η συνέργεια των φορέων σε κάθε επίπεδο, γιατί η πράξη έχει αποδείξει πως μόνο οφέλη προκύπτουν από αυτή. Πιστεύω ακράδαντα πως οι κάθε είδους συνέργειες δεν πρέπει να προκύπτουν εξ ανάγκης, αλλά να είναι ένα εξαρχής ζητούμενο από τους φορείς, στο πλαίσιο μίας κουλτούρας συνεργασίας χτισμένης πάνω στον αμοιβαίο σεβασμό του ενός για τον άλλον, αλλά και στην καλή περιέργεια του να θελήσει να γνωρίσει από μέσα ο ένας τον κόσμο του άλλου.Έτσι ανοίγουν οι ορίζοντες όλων και αλλάζει και η οπτική μας, γινόμενη πιο σφαιρική.

Όλα αυτά τα χρόνια η Κ.Ο.Θ. έχει αγαστή συνεργασία με το σύνολο των φορέων της πόλης, και όχι μόνο, δεδομένου ότι έχουμε επισκεφτεί όλη τη χώρα μέσω συνεργασιών,  ενώ το τελευταίο διάστημα αυτό πράττουμε συστηματικά και στο εξωτερικό. Όλοι κερδίζουν από μία συνεργασία και περισσότερο από όλους το ίδιο το κοινό, αφού του δίνεται η δυνατότητα περισσότερων και ποιοτικότερων επιλογών και μάλιστα με χαμηλότερο κόστος.

Δείτε για παράδειγμα την έναρξη της φετινής καλλιτεχνικής περιόδου με τα τρία γκαλά όπερας για τα 100 χρόνια από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας. Μέσω της συνεργασίας της Κ.Ο.Θ. με το Κέντρο Πολιτισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης σχεδιάστηκε μία ανοιχτή για το κοινό συναυλία στην Πλατεία Αριστοτέλους. Ο καιρός μας τα χάλασε και η συναυλία έγινε στην Αίθουσα Τελετών του Α.Π.Θ., όμως η δωρεάν είσοδος δεν άλλαξε. Το μόνο που άλλαξε είναι ότι απόλαυσαν αυτό το γκαλά 1000 άτομα (όσα χωράει η αίθουσα) αντί για 3 με 4000 χιλιάδες που θα ήταν στην Πλατεία Αριστοτέλους. Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε τη Ρόδο, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Ρόδου και του προγράμματος «Θεσσαλονίκη-Σόφια: Βαλκανική Γέφυρα Πολιτισμού», χρηματοδοτούμενου από τα Υπουργεία Πολιτισμού Ελλάδας και Βουλγαρίας, όπου και πάλι υπήρχε ελεύθερη είσοδος για το κοινό, όπως σε όλες τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ. Το τρίτο γκαλά έγινε σε συμπαραγωγή με το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και με τη συνεργασία του ΚΘΒΕ. Τα εισιτήρια κρατήθηκαν στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο, όπως συμβαίνει σε κάθε συμπαραγωγή μας με το Μέγαρο, δεδομένου ότι τον προϋπολογισμό επιβαρύνουν μόνο τα κόστη προς τρίτους.

Τέλος η συναυλία μουσικής δωματίου στο Αρχαιολογικό Μουσείο, στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς, ήταν επίσης με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, ενώ η συνεργασία της Κ.Ο.Θ. με το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης θα έχει και συνέχεια, για την οποία θα ενημερωθείτε σύντομα. Παράλληλα έχουμε σταθερή συνεργασία με τη ΔΕΘ-Helexpo και το Α.Π.Θ..

Αυτά όλα είναι πραγματικά αποτελέσματα των συνεργασιών της Κ.Ο.Θ. μέσα σε διάστημα ενός και μόνο μήνα, του φετινού Σεπτεμβρίου, ενώ σαφώς σε αυτό το πλαίσιο συνεχίζουμε και στο υπόλοιπο χρονικό διάστημα, όπως το ίδιο συνέβαινε και στο παρελθόν.

Η Κ.Ο.Θ. επενδύει έμπρακτα στις συνεργασίες και το κοινό της απολαμβάνει με πολλαπλούς τρόπους τους καρπούς αυτών των συνεργασιών.

Με χαρά βλέπουμε πως η Κ.Ο.Θ. έχει ξεκινήσει εκδηλώσεις στη Ροτόντα, το Επταπύργιο, τα μουσεία μας, να παρουσιάζει εκδηλώσεις και στις πολύπαθες δυτικές συνοικίες, αλλά και στο ευρύτερο πλαίσιο της περιφέρειάς μας και όχι μόνο. Τι θα θέλατε να επιτύχετε στη συνέχεια;

Σε συνέχεια της παραπάνω συζήτησης για τις συνέργειες, όλες αυτές οι δράσεις προέκυψαν σε αυτό το πνεύμα. Πραγματοποιήθηκε πλήθος εκδηλώσεων σε μνημεία της πόλης, αλλά και όλης της Βόρειας Ελλάδας, σε συνεργασία με την ΕΦΑΠΟΘ, το Κέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, τα Μουσεία και άλλους φορείς.

Η λογική πίσω από αυτές τις δράσεις είναι πως η Κ.Ο.Θ. αποτελεί ένα ζωντανό κύτταρο της πόλης και οφείλει να βρίσκεται παντού προσφέροντας όχι μόνο ψυχαγωγία, αλλά και παρηγοριά, συμπαράσταση, εκπαίδευση, δυνατότητα συμμετοχής. Έχουμε επισκεφτεί επανειλημμένα σχολεία, νοσοκομεία, φυλακές, κέντρα απεξάρτησης, πλατείες, αεροδρόμιο, σταθμούς, αρχαιολογικούς χώρους, εργοτάξιο του μετρό, οικολογικά πάρκα, ιδρύματα και κάθε άλλο πιθανό και απίθανο μέρος.

Παράλληλα, η Κ.Ο.Θ. συντελεί αποφασιστικά στην ανάδειξη του τόπου μας και του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού, εντός και κυρίως εκτός συνόρων, είτε με τη δισκογραφία της, είτε με τις ζωντανές εμφανίσεις της.

Αποδεικνύουμε συνεχώς με τις δράσεις μας πως μία συμφωνική ορχήστρα μπορεί και είναι χρήσιμη για την Κοινωνία με πολλούς και εξίσου σημαντικούς τρόπους. Δεν υπάρχει μόνο για την ψυχαγωγία μας ή για τη δυνατότητα που δίνει σε όλους, μία κρατική ορχήστρα εν προκειμένω, πρόσβασης στα αγαθά της Πολιτιστικής Δημιουργίας και στα ανώτερα έργα του ανθρώπινου πνεύματος, όπως στη μουσική στην περίπτωσή μας. Αυτό είναι το ιδιαίτερα σημαντικό σε μία εποχή που, επιτρέψτε μου να πω, φαίνεται να χάνουμε την ανθρωπιά μας και την ίδια την ψυχή μας. Η Μουσική, όπως και η κάθε Τέχνη, αποτελούν το σίγουρο μονοπάτι για να βρούμε το δρόμο και να επιστρέψουμε σε ό,τι μας κάνει Ανθρώπους και λειτουργούν ως το φυλαχτό της ψυχής μας.

Βλέπουμε ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια έντονη δραστηριότητα από τη νεολαία σε ό,τι αφορά τη μουσική, είτε αυτό μπορεί να μετουσιώνεται σε συμμετοχή σε μουσικά σύνολα είτε με το να αρχίζει να ασχολείται πιο επαγγελματικά με τον ευρύτερο χώρο της μουσικής. Θεωρείτε ότι η μουσική σε καιρούς κρίσης μπορεί να κλείσει τις πληγές των ανθρώπων, μέσα σε μια ενδότερη υπαρξιακή διαλεκτική;

Αυτό που λέτε για την έντονη δραστηριότητα των νέων στη μουσική και δη με επαγγελματικό προσανατολισμό ισχύει και το βλέπουμε σε κάθε ευκαιρία, όπως π.χ. στους διαγωνισμούς νέων καλλιτεχνών, τις ακροάσεις πρόσληψης προσωπικού κτλ. Εξίσου αποδεικνύει την αύξηση του ενδιαφέροντος των νέων για τη μουσική και η αύξηση της παρακολούθησης κάθε είδους συναυλιών, κάτι που και στις δικές μας συναυλίες μας φαίνεται με μια ματιά.

Το βλέπουμε και στη συνεχώς αυξανόμενη συμμετοχή στα εκπαιδευτικά μας προγράμματα. Κάθε χρόνο γεμίζουν οι αίθουσες με χιλιάδες μαθητών, ενώ τις διαδικτυακές μας μεταδόσεις εκπαιδευτικών προγραμμάτων παρακολούθησαν  πέρυσι πάνω από 100.000 μαθητές από όλη τη χώρα. Το ενδιαφέρον για τη μουσική αυξάνεται και μεγάλο ρόλο σε αυτό παίζει το διαδίκτυο. Εκεί όπου υπάρχουν τόσες και τόσες επιλογές, βλέπουμε τη μουσική να κερδίζει συνεχώς έδαφος στις καρδιές των νέων.

Για μένα είναι πολύ σημαντικό να είναι τα παιδιά κοντά στη μουσική, με οποιονδήποτε τρόπο. Δεν έχουν όλοι το ταλέντο να γίνουν επαγγελματίες μουσικοί, αλλά και δεν είναι απαραίτητο αυτό. Η μουσική μας αφορά όλους. Ως πατέρας δύο παιδιών προσπαθώ να μάθω στα παιδιά μου από μικρά να ζούνε με τη μουσική. Μόνο καλό μπορεί να τους κάνει αυτό και το έχω δει σε άπειρα παραδείγματα όλα αυτά τα χρόνια.

Είναι ακριβώς αυτό που λέγαμε πριν. Η μουσική είναι το φάρμακο της ψυχής και το όπλο της μαζί. Μπορεί να γίνει η άμυνά της απέναντι σε κάθε τι που προσπαθεί να τη μολύνει. Βεβαίως μπορεί και αντίθετα να γίνει αυτή όπλο καταστροφής και μάλιστα από τα πλέον ισχυρά. Αυτό όμως εξαρτάται αποκλειστικά από την πρόθεσή μας και το τι επιθυμούμε να γίνουμε.

Στις μέρες μας η ανάγκη να καταφύγουμε στην καθαρτήρια δύναμη της μουσικής είναι πιο έντονη. Σε άλλες εποχές ο ανθρώπινος νους δεχόταν πολύ λιγότερα ερεθίσματα από το περιβάλλον και οι ρυθμοί ζωής ήταν διαφορετικοί. Κάτι συγκλονιστικό άλλαζε τη ζωή κάποιου εύκολα και άφηνε πιο έντονα το αποτύπωμά του.

Σήμερα με τους ρυθμούς που ζούμε, ακόμη και ένα συναρπαστικό γεγονός να βιώσουμε, όπως μία συναυλία, ένα ταξίδι, ένα αθλητικό γεγονός κ.ο.κ. χάνεται μέσα σε έναν κυκεώνα από διάφορες προσλαμβάνουσες, όχι φυσικά της ίδιας έντασης και συναισθηματικής αξίας, αλλά σε ποσότητες που φτάνουν να καλύψουν το μέγεθος μίας έντονης εμπειρίας ή έστω να μειώσουν το αποτύπωμά της στην ψυχή μας. Ακόμη χειρότερα όταν οι προσλαμβάνουσες από το περιβάλλον μας είναι βλαβερές για την ψυχική ή την πνευματική μας υγεία και έρχονται πανταχόθεν και χωρίς σταματημό.

Οφείλουμε να πολεμήσουμε και να καθαρίσουμε το νου μας από κάθε είδους σκουπίδια επιτρέποντας μέσα μας ό,τι μας ευχαριστεί και ό,τι μας κάνει καλό γενικά, όσο πιο συχνά μπορούμε.

Σε ό,τι αφορά τις περιόδους κρίσης και το τι μπορεί να προσφέρει η μουσική σε αυτές, είχα την τύχη να το βιώσω κατά την πρόσφατη πανδημία στον ανώτερο δυνατό βαθμό. Ακόμη από την πρώτη περίοδο της καραντίνας, η Κ.Ο.Θ. με ειδικές άδειες και μέσα σε δύσκολες και φυσικά πρωτόγνωρες συνθήκες, δεν σταμάτησε στιγμή να παράγει έργο και να το προσφέρει δωρεάν στο κοινό μέσω του διαδικτύου. Επειδή χειρίζομαι προσωπικά τα κοινωνικά μας δίκτυα, ήμουν στη θέση να δέχομαι τα απίστευτα μηνύματα του κόσμου όταν ανεβάζαμε νέο υλικό. Εκεί συνειδητοποιούσε κανείς το πόσο σημαντικό είναι το έργο της Κ.Ο.Θ. και πόσο μεγάλη ανάγκη έχει ο κάθε συνάνθρωπος από τη Μουσική και τις Τέχνες γενικότερα. Το ίδιο ακριβώς κατάλαβαν από την πλευρά τους και όλοι οι ακροατές μας, όταν έχασαν από τη ζωή τους προσωρινά κάτι που όλοι θεωρούσαμε δεδομένο ως τότε. Δεν είναι όμως τίποτα δεδομένο στη ζωή. Οπότε οφείλουμε όλοι να ζήσουμε στο έπακρο ό,τι μας ευχαριστεί και να δίνουμε στον εαυτό μας ό,τι μας κάνει καλό.

Είναι ένα ακόμη πολύτιμο μάθημα που πήραμε όλοι μας από την πανδημία.

Πάνω από είκοσι χρόνια ασχολείστε με τον τομέα της μουσικής. Ποιο ήταν άραγε το έναυσμα να δοκιμαστείτε σε έναν νέο στίβο, εκείνον της πολιτικής;

Με τη μουσική ασχολούμαι από παιδί ερασιτεχνικά βεβαίως. Έπαιζα κορνέτα στην μπάντα του χωριού μου, ενώ ήμουν και μέλος βυζαντινής χορωδίας. Μετά ασχολήθηκα με το ραδιόφωνο, αλλά και με το τραγούδι ως φοιτητής σε γκρουπάκια φοιτητικά. Επαγγελματικά ασχολήθηκα με τη μουσική, στον τομέα μου φυσικά το Marketing, με την έλευσή μου στην Κ.Ο.Θ.

Η ενασχόλησή μου με τα κοινά δεν υπήρξε μέρος κάποιου σχεδίου ή κάποιας σχετικής μου φιλοδοξίας, αν και είμαι δραστήριο μέλος της κοινωνίας, όχι μόνο ως εργαζόμενος, αλλά και ως μέλος συλλόγων ή ομάδων, συμμετέχοντας σε διάφορα φόρα και γενικά προσπαθώ να είμαι ενεργός και ενημερωμένος πολίτης.

Το έναυσμα για να εμπλακώ με την πολιτική στο επίπεδο της δραστηριοποίησης στην τοπική αυτοδιοίκηση, γιατί και οι παραπάνω ενασχολήσεις αποτελούν χαρακτηριστικά πολιτικής δραστηριοποίησης, ήταν η πρόταση του Κωνσταντίνου Ζέρβα, με τον οποίο είχαμε συνεργαστεί στην Κ.Ο.Θ. για χρόνια, αφού υπήρξε μέλος του Δ.Σ. και αργότερα Πρόεδρός του. Με ξέρει και τον ξέρω σε επίπεδο δουλειάς. Ξέρει το πώς δουλεύω, το πώς παθιάζομαι με ό,τι καταπιάνομαι, το ότι μπορώ να φέρω εις πέρας ό,τι κι αν μου ανατεθεί και με ξέρει και ως άνθρωπο.

Όταν λοιπόν μου έκανε την πρόταση να μπω στο συνδυασμό του ΝΑΙ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ και να κατεβώ ως υποψήφιος στη Β’ Κοινότητα Θεσσαλονίκης, όπου διαμένω, το θεώρησα ως τιμή μου. Τις όποιες επιφυλάξεις είχα για την ενασχόλησή μου σε ένα χώρο που δε γνωρίζω, μου τις έδιωξε όταν με διαβεβαίωσε πως δε θέλει τίποτε παραπάνω από μένα, παρά να δουλέψω όπως δουλεύω και το μόνο που με ρώτησε είναι αν έχω τη διάθεση να κάνω για την πόλη μου όλα όσα ξέρω να κάνω στη δουλειά μου.

Να σημειώσω εδώ, πως εκτός του Marketing και της Επικοινωνίας, στην Κ.Ο.Θ. έχω υλοποιήσει με επιτυχία μεγάλα χρηματοδοτούμενα προγράμματα όλα αυτά τα χρόνια, που υπήρξαν σταθμοί στην πορεία της ορχήστρας, όπως το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Ψηφιακής Σύγκλισης, το πρόγραμμα ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΝΤΟΥ με χρηματοδότηση του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, τις συναυλίες σε μνημεία της πόλης και μεγάλα projects στο εξωτερικό, όπως η εμφάνιση στο Μόναχο στη συναυλία μνήμης για το Ολοκαύτωμα των Εβραίων της Θεσσαλονίκης, με τη χρηματοδότηση του Γερμανικού Προξενείου στη Θεσσαλονίκη, ενώ έχω ενεργό ρόλο και στο πρόγραμμα που τρέχει στις μέρες μας για εννιά εμφανίσεις της Κ.Ο.Θ. σε Κεντρική Ευρώπη και Βαλκάνια χρηματοδοτούμενο από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Αυτά τα γνωρίζει από πρώτο χέρι ο Δήμαρχος, αφού υλοποιήσαμε μαζί μεγάλο μέρος αυτών των έργων.

Ως εγνωσμένου κύρους ενεργός πολίτης της Θεσσαλονίκης πιθανότατα να είχατε προτάσεις και από άλλους πολιτικούς σχηματισμούς, εσείς όμως επιλέξατε την παράταξη του κυρίου Ζέρβα. Τι ήταν αυτό που σας έπεισε να ενταχθείτε στο ψηφοδέλτιο της συγκεκριμένης παράταξης έναντι των άλλων;

Όχι, δεν είχα καμία άλλη πρόταση, ίσως γιατί ποτέ δεν είχα επιδιώξει να βρεθώ στην αντίπερα όχθη από αυτή που βρίσκεται αυτός που κρίνει, ο ενεργός πολίτης: στη θέση αυτού που κρίνεται, του πολιτικού. Όχι γιατί φοβάμαι να κριθώ, η δουλειά μου άλλωστε κρίνεται κάθε μέρα από όλο τον κόσμο εκ φύσεως, αλλά ίσως γιατί ποτέ μου δεν εμπιστεύτηκα πως θα μου έδινε κάποιος τη δυνατότητα να προσφέρω και όχι να αφομοιωθώ σε ένα στερεότυπο ρόλο, όπου μεγαλύτερη σημασία έχει το ‘φαίνεσθαι’ και όχι το ‘πράττειν’.

Όπως είπα όμως πριν γνωρίζω τον Κωνσταντίνο Ζέρβα μέσα από τη δουλειά μου κι έτσι είχα την ασφάλεια να προχωρήσω σε αυτά τα απάτητα εδάφη μαζί του.  Γιατί ξέρω πως είναι ένας άνθρωπος με όραμα, με ιδέες, με όρεξη για δουλειά, που έχω δει να αντιμετωπίζει και να υπερνικά κάθε δυσκολία. Είναι χαρακτηριστικό πως ανέλαβε την προεδρία της Κ.Ο.Θ. στην πλέον δύσκολη περίοδο της οικονομικά, μετά την είσοδο στα μνημόνια και τις περικοπές σε επιχορηγήσεις και προσλήψεις προσωπικού και όχι μόνο δεν μειώθηκε στο ελάχιστο το έργο της Κ.Ο.Θ., αλλά αντιθέτως αναπτύχθηκε και μάλιστα σε άξονες ευαίσθητους όπως το κοινωνικό της έργο, η διεθνής της παρουσία, αλλά και η προσβασιμότητα του κοινού, βρίσκοντας λύσεις, εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης και έξυπνες συνεργασίες.

Πάνω απ’ όλα όμως γνώρισα όλα αυτά τα χρόνια έναν άνθρωπο δίκαιο απέναντι στους συνεργάτες του και πρόθυμο να τους ακούσει όλους και να βρει λύσεις.

Και ως Δήμαρχος έμεινε ο ίδιος παράγοντας έργο και δεν έμεινε ποτέ στα λόγια. Οι παρεμβάσεις που έγιναν και συνεχίζουν να γίνονται, όλα όσα έχει κάνει και όλα όσα έχει δρομολογήσει, αποδεικνύουν πως είναι πάντα ένας άνθρωπος αποτελεσματικός.

Αποφάσισα λοιπόν να αφήσω την πλευρά του κριτή και να περάσω μαζί του στην πλευρά του κρινόμενου.

Έχετε μακρά εμπειρία στον τομέα του πολιτισμού και όχι μόνο. Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα της συμπρωτεύουσας από την πείρα σας; Τι μπορείτε άραγε να κάνετε γι αυτό;

Το μεγαλύτερο πρόβλημα στον τομέα του πολιτισμού στην πόλη έχει να κάνει με τις υποδομές. Ζούμε σε μία πόλη ενός εκατομμυρίου και δεν έχουμε όπερα, έχουμε μόνο μία αίθουσα συναυλιών, λίγα θέατρα σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη δυτική πόλη και να μη συνεχίσω και μαυρίσει η ψυχή μας με όσα δεν έχουμε. Ακόμη και στα Βαλκάνια οι υποδομές είναι πιο ανεπτυγμένες από εδώ και ας μην προχωρήσουμε καν στην Κεντρική Ευρώπη. Και το ερώτημα είναι γιατί; Δε χρειάζεται Πολιτισμό η Ελλάδα που είναι η κοιτίδα του; Πρέπει λοιπόν να αγωνιστούμε όλοι προς αυτή την κατεύθυνση.

Η Θεσσαλονίκη ειδικότερα έχει πάντα αναμμένη τη φλόγα της δημιουργίας σε κάθε Τέχνη και παράγει συνεχώς πολιτισμό. Είναι στη φύση μας θαρρείς και δε θα σταματήσει ποτέ να συμβαίνει. Είναι όμως κρίμα να μην έχουμε διόδους να διοχετεύσουμε στον κόσμο όλη αυτή τη δημιουργικότητα. Γι’ αυτό και τη… διώχνουμε στην Αθήνα και στο εξωτερικό. Αυτό δεν πρέπει να συνεχιστεί. Είμαστε ένα λίκνο του πολιτισμού και πρέπει να καθιερωθούμε ως τέτοιο σε όλη την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων.

Γενικότερα το πρόβλημα στην πόλη μας είναι, κατά τη γνώμη μου, το ότι έχουμε με κάποιον περίεργο τρόπο πειστεί πως δε δικαιούμαστε περισσότερα από όσα μας δίνουν και έχουμε επαναπαυτεί σε αυτά. Ζούμε σε μία χώρα που η πρωτεύουσά της συγκεντρώνει τεράστιο μέρος του συνολικού πληθυσμού, αλλά και του πλούτου της, ενώ αποτελεί το κέντρο όλων των αποφάσεων. Η Θεσσαλονίκη δεν είναι συμπρωτεύουσα. Δεν υπάρχει στην Ελλάδα αυτή η έννοια, όπως και σε κανένα άλλο μέρος του κόσμου. Όπως δεν υπάρχει όμως και τέτοιος συγκεντρωτισμός και τόσες ανισότητες.

Αυτό λοιπόν που ονειρεύομαι και επιδιώκω σταθερά είναι να ζήσω, να αναπτυχθώ και να φτάσω στην κορυφή ως Θεσσαλονικιός, χωρίς τη βοήθεια άλλου, χωρίς να γίνω επαίτης, αλλά με τις δικές μου δυνάμεις. Αυτή είναι η δική μου φιλοσοφία ζωής και είμαι βέβαιος πως κάποια στιγμή θα σταθούμε ως Θεσσαλονικείς πιο σταθερά στα δικά μας πόδια.

Όραμα και δουλειά χρειάζεται.

Τι προσδοκάτε να πετύχετε από την ενασχόλησή σας στην πολιτική σκηνή της Θεσσαλονίκης; Έχετε κάποιο πρότυπο πολιτικού που διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο με τη δράση και το έργο της στην πολιτική ιστορία της Ελλάδας ή και παγκοσμίως;

Προσδοκώ να κάνω πράξη τα όσα πρεσβεύω ως άνθρωπος και να συντελέσω αν μπορώ σε ένα καλύτερο μέλλον για τα παιδιά μου. Έχω πραγματική αγωνία ως γονιός για το τι θα τους παραδώσω και αυτός είναι ο κύριος λόγος που αποφάσισα να πάρω μέρος σε αυτήν την εκλογική διαδικασία, για να μου δοθεί η ευκαιρία από τους συμπολίτες μου να προσπαθήσω. Δε θα ήθελα να μείνω αμέτοχος και να με ρωτάνε αύριο τα παιδιά μου “τι έκανες εσύ μπαμπά για να αλλάξει αυτό ή εκείνο;”

Δεν έχω ιδέα αν τα καταφέρω, ξέρω όμως πως θα προσπαθήσω και αυτό αρκεί. Μπορεί να ακούγεται κάπως άσχημα το αρκεί η προσπάθεια, αλλά εγώ δεν έμαθα να λέω μεγάλα λόγια. Άλλωστε οφείλουμε όλοι να προσπαθούμε για το καλύτερο, να έχουμε αγνές προθέσεις και να μην αποφεύγουμε τις ευθύνες. Αυτό είναι το μόνο που μπορώ να υποσχεθώ. Από κει και πέρα δε δέχομαι εύκολα τις αποτυχίες και κάθε μου αποτυχία στη ζωή την έχω χρησιμοποιήσει για να μάθω από αυτή και για να γίνω καλύτερος. Έτσι λοιπόν ή θα πετύχω ή θα γίνω πιο σοφός για το μέλλον, ώστε να πετύχω στην επόμενη προσπάθεια. Έτσι το βλέπω.

Πρότυπο πολιτικού δεν έχω. Πιστεύω πως ήρωες δεν είναι και δεν πρέπει να λογίζονται ως τέτοιοι μόνο οι ηγέτες, αλλά όλοι όσοι ανώνυμα και αθόρυβα παλεύουν και δίνουν τη ζωή τους για ένα καλύτερο μέλλον.

Ευχαριστώ πολύ τον Νίκο Κυριακού για την πολύ ενδιαφέρουσα συνομιλία και του εύχομαι καλή συνέχεια στο σπουδαίο, ψυχωφελές έργο του.

Ακολουθήστε μας

https://www.facebook.com/ThessCulture.gr/

thessculture.gr

https://www.instagram.com/

Καθώς και κανάλι στο youtube: : https://www.youtube.com/channel/UCN-M-45CYwJZUFtCPb2DwYQ?view_as=subscriber με ενδιαφέρουσες συνεντεύξεις αλλά και ποικίλα αφιερώματα.

Συνέντευξη:Ευθύμιος Ιωαννίδης

Xαίρετε, είμαι ο Ευθύμιος, είμαι φιλόλογος και συντάκτης της πολιτιστικής ιστοσελίδας Thess culture.gr. Aγαπώ πολύ τη μουσική, τις τέχνες, την ανάγνωση και το θέατρο, ενώ συνεντεύξεις μου και κριτικές μου έχουν δημοσιευτεί κατά καιρούς στον ηλεκτρονικό τύπο. Διαχειρίζομαι παράλληλα τις σελίδες «Ορθογραφία και ορθοέπεια», «Βιβλιοφιλία και βιβλιολογία» και υπήρξα επί πολλά έτη ενεργό μέλος και συντονιστής στις λέσχες ανάγνωσης των βιβλιοθηκών του Δήμου Κορδελιού- Ευόσμου.