TOP

ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΔΥΣΛΕΞΙΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΠΟΚΤΗΣΗΣ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

Υποστήριξη Καθηγητών Αγγλικής Γλώσσας για τη Βελτίωση της Διδασκαλίας και Μάθησης Παιδιών με Δυσλεξία μέσω της Ενσωμάτωσης Αναδυόμενων Τεχνολογιών και της Απόκτησης Ψηφιακών Δεξιοτήτων

Ολοκληρώνεται τον Νοέμβριο του 2024 το έργο Erasmus+ LEXIS: Υποστήριξη Καθηγητών Αγγλικής Γλώσσας για τη Βελτίωση της Διδασκαλίας και Μάθησης Παιδιών με Δυσλεξία μέσω της Ενσωμάτωσης Αναδυόμενων Τεχνολογιών και της Απόκτησης Ψηφιακών Δεξιοτήτων (Αριθμός Έργου: 2021-2-PL01-KA220-SCH-000048985). Η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης, Ευαγγελία Μπούτσκου, διοργανώνει μέσα στον Οκτώβριο, Εργαστήρια για εκπαιδευτικούς και γονείς στο 11ο και 12ο Δημοτικό Σχολείο Ευόσμου, στο πλαίσιο των επιμορφωτικών δράσεων και ενημερωτικών συναντήσεων και ευαισθητοποίησης της σχολικής κοινότητας.

Το παρόν έργο (https://lexisproject.eu/) ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2022, αποτελώντας τη συντονισμένη ερευνητική δραστηριότητα και επιστημονική εργασία επτά διακεκριμένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στην Ευρώπη κι έχει ως επίκεντρο εξειδικευμένες διδακτικές προσεγγίσεις για την κάλυψη των διαφοροποιημένων αναγκών των δυσλεκτικών μαθητών,  ηλικίας 6 έως 12 ετών, που μαθαίνουν αγγλικά ως ξένη γλώσσα. Πιο συγκεκριμένα στο έργο Lexis συμμετέχουν: ως συντονιστικός φορέας το Społeczna Akademia Nauk (Πανεπιστήμιο Κοινωνικών Επιστημών), ένα από τα κορυφαία ιδιωτικά Πανεπιστήμια στην Πολωνία,  το 3ο  Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού Κεντρικής Μακεδονίας, η σχολή ξένων γλωσσών Pelican Brno, από το Μπρνο της Τσεχίας, το Emphasys Centre, Εκπαιδευτικό Κέντρο από την Κύπρο, το Lingua Consulting Ltd, Συμβουλευτικό Κέντρο από το Λοτζ της Πολωνίας, η Εταιρεία Τεχνικής Συμβουλευτικής, Εκπαίδευσης, Έρευνας και Ανάπτυξης  «Asserted Knowledge-The ICT Equalisers» και η Μ.Κ.Ο. Asociatia Bucuresti Pentru Copii Dislexici, από το Βουκουρέστι της Ρουμανίας.

Οι συγκεκριμένοι φορείς έχουν αναλάβει την ολιστική προσέγγιση του θέματος, με κύριο σκοπό την υλοποίηση των κατάλληλων εκπαιδευτικών μέσων για την εκμάθηση της Αγγλικής, ως ξένης γλώσσας, μέσω της χρήσης ψηφιακών εργαλείων και δεξιοτήτων. Με αυτόν τον τρόπο βελτιώνονται ουσιαστικάοι γνωστικές  διεργασίες και η νοητική ανάπτυξη των μαθητών και μαθητριών. Επιπρόσθετα, οι εκπαιδευτικοί εξειδικεύονται στον σχεδιασμό εκπαιδευτικών παιχνιδιών. Με αυτόν τα τρόπο ενισχύεται η ψηφιακή τους αυτοπεποίθηση και τέλος οι γονείς συμμετέχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία. Η δυσλεξία συνήθως διαγιγνώσκεται, όταν το παιδί αρχίζει να εμφανίζει δυσκολίες στην ανάγνωση και τη γραφή, οπότε ο γονεϊκός ρόλος στην αναγνώριση του προβλήματος σε πρώιμο στάδιο της ζωής του παιδιού είναι ιδιαίτερα σημαντικός.

Πρόκειται, λοιπόν, για ένα καινοτόμο πρωτοποριακό έργο, το οποίο προσεγγίζει πολύπλευρα το ζήτημα της δυσλεξίας και επιχειρεί να το κατανοήσει σε βάθος,  εφόσον αφορά όλους όσοι εμπλέκονται, τόσο τους δυσλεκτικούς μαθητές/ριες, όσο και τους γονείς, εκπαιδευτικούς και ειδικούς, που αλληλεπιδρούν και ανταλλάσουν απόψεις μέσω του Forum της Διαδραστικής Διαδικτυακής Πύλης LEXIS. Πιο αναλυτικά, προσφέρεται μια ποικιλία υπηρεσιών σχεδιασμένων για την υποστήριξη και την ενίσχυση της εκπαιδευτικής εμπειρίας μαθητών και εκπαιδευτικών. Οι  εκπαιδευτικοί διευκολύνονται να ανεβάζουν οπτικοακουστικό υλικό και να δημιουργούν κουίζ και παιχνίδια, ενώ το υλικό που αναπτύσσεται είναι εύκολα προσβάσιμο και διαθέσιμο διαδικτυακά, κατηγοριοποιημένο ανά θέμα, ενότητα και δημιουργό, και μπορεί να χρησιμοποιηθεί απευθείας στην τάξη.

 Οι κύριες υπηρεσίες του έργου περιλαμβάνουν:

  • Ηλεκτρονική μάθηση: Παροχή πρόσβασης σε διαδικτυακά μαθήματα και εκπαιδευτικό υλικό, που επιτρέπει στους μαθητές να μαθαίνουν με τον δικό τους ρυθμό και σύμφωνα με τις ατομικές τους ανάγκες (Tikam, 2013).
  • Δικτύωση: Μια πλατφόρμα όπου οι εκπαιδευτικοί μπορούν να συνδεθούν, να μοιραστούν γνώσεις και εμπειρίες, να αναπτύξουν συνεργασίες (Fairman , Smith, Pullen, & Lebel, 2022)
  • Χαρτογράφηση βέλτιστων πρακτικών: Παροχή παραδειγμάτων επιτυχημένων διδακτικών πρακτικών από όλη την Ευρώπη, βοηθώντας τους εκπαιδευτικούς να ενσωματώσουν αποδεδειγμένα αποτελεσματικές μεθόδους στη διδασκαλία τους
  • Φόρουμ συζητήσεων: Συμμετοχή σε συζητήσεις και σε ανταλλαγή απόψεων, γνώσεων και τεχνογνωσία για την εκπαίδευση και τη δυσλεξία.
  • Εκπαιδευτικά σεμινάρια και podcasts: Παροχή πρόσβασης σε εκπαιδευτικά σεμινάρια και podcasts που καλύπτουν ποικίλα θέματα, προσφέροντας στους εκπαιδευτικούς τις τελευταίες πληροφορίες και διδακτικές τεχνικές.

Εν προκειμένω, τα ανωτέρω συνοψίζουν ευκρινώς ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης, που περιλαμβάνει ένα πλήρες και περιεκτικό Πρόγραμμα συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Ανάπτυξης (CPD), αποτελούμενο από τρείς σειρές μαθημάτων: Εισαγωγή στις Καινοτόμες Μεθοδολογίες, Βασικές Ψηφιακές Δεξιότητες και Βασικές Δεξιότητες για τη Δυσλεξία. Το Εγχειρίδιο Δυσλεξίας από το Α έως Ω, ένα ηλεκτρονικό βιβλίο για εκπαιδευτικούς και γονείς, το οποίο, με τη σειρά του καλύπτει ένα ευρύ φάσμα θεμάτων και  προσφέρει πρακτική καθοδήγηση, αλλά και διδακτικές και μαθησιακές στρατηγικές. Τέλος, το Πρόγραμμα περιλαμβάνει και ένα εξαιρετικό Σετ Εργαλείων Διδακτικής Επάρκειας, με μια πληθώρα ελκυστικών και στοχευμένων παιχνιδιών και εργαλείων που προάγουν την ανάπτυξη δεξιοτήτων, ενισχύουν την αυτοπεποίθηση και καλλιεργούν την αγάπη για τη μάθηση μεταξύ των μαθητών με δυσλεξία. Τα ανωτέρω τα οποία αποτελούν, επί της ουσίας στο σύνολό τους, το διαγνωστικό εργαλείο για την ανίχνευση της δυσλεξίας, επιτρέπουν στους εκπαιδευτικούς να εντοπίζουν συγκεκριμένες προκλήσεις που μπορεί να αντιμετωπίζουν οι μαθητές και να προσαρμόζουν την προσέγγισή τους αναλόγως. Η λίστα ελέγχου καλύπτει διάφορες πτυχές της μαθησιακής διαδικασίας, όπως:

  • Ομιλία: Αξιολόγηση της ικανότητας των μαθητών να εκφράζονται προφορικά.
  • Ανάγνωση: Παρακολούθηση της προόδου των μαθητών στην ανάγνωση και κατανόηση των κειμένων.
  • Δημιουργικότητα: Ενθάρρυνση της δημιουργικής έκφρασης μέσω γραφής και άλλων μέσων.
  • Στάση απέναντι στην ανάγνωση: Κατανόηση των συναισθημάτων και των στάσεων των μαθητών απέναντι στην ανάγνωση.
  • Επάρκεια και ταχύτητα: Αξιολόγηση της ευχέρειας και της ταχύτητας με την οποία οι μαθητές ολοκληρώνουν τις εργασίες τους.

Οι δυσλεκτικοί μαθητές/τριες αντιμετωπίζουν ούτως ή άλλως ποικίλες μαθησιακές δυσκολίες, προκλήσεις και εμπόδια κατά την εκμάθηση όχι μόνο της μητρικής γλώσσας, αλλά και των άλλων ξένων γλωσσών. Το συγκεκριμένο έργο τροποποιεί το αναλυτικό πρόγραμμα της αγγλικής γλώσσας και σχεδιάζει εκπαιδευτικά παιχνίδια με την ενσωμάτωση  πολυαισθητηριακών προσεγγίσεων. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζονται η δυναμικότερη συμμετοχή και πρόσβαση στη μαθησιακή διαδικασία και ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον που προάγει την ισότητα, δίνει σε όλους τους μαθητές τις ίδιες ευκαιρίες για επιτυχία και το καθιστά πιο ολοκληρωμένο και ευθυγραμμισμένο με τις σύγχρονες εκπαιδευτικές απαιτήσεις.