TOP

ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΑΤΑΥΛΑΛΗΣ: ΣΙΓΟΥΡΑ Η ΤΕΧΝΗ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΤΡΟΠΟΣ ΝΑ ΑΚΟΥΜΠΗΣΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΤΗΝ ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΑΛΛΑ ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΠΛΕΟΝ ΞΕΦΤΙΖΕΙ

Συνέντευξη:Αγγελική Κερπιτσοπούλου

 Ο Θανάσης Ταταύλαλης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε διακόσμηση εσωτερικών χώρων και στη συνέχεια υποκριτική στο Εθνικό θέατρο. Έχει ολοκληρώσει μια ταινία μικρού μήκους (Qualia/ 17’/ 2020/ Official selection DISFF 43) ένα ντοκιμαντέρ μικρού μήκους (My Cut/ 28’/ 2023/ Audience award TiDF25) ένα ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους (Η Φουρνή το χωριό μας/45’/2023/ 3rd prize Crete Awards) μια πειραματική ταινία μεγάλου μήκους (The Fall and the Rise and the Fall/ 66’/ 2014) η οποία συμμετείχε ως βασικό θέμα στην έκθεση Action Field Kodra 2014 και ένα podcast (00.00/16’/ 2023).

Τι ήταν αυτό που σας ώθησε να δημιουργήσετε το ντοκιμαντέρ My cut;

Την τελευταία μέρα της καραντίνας, φεύγαμε από τα χωριά που ήμασταν διάφοροι φίλοι κι εγώ ζήτησα από τον Γιώργο Τσαλαμπούνη να παίξει στην κιθάρα και να τραγουδήσουμε ένα τραγούδι για να το στείλω σε έναν φίλο μου. Ο Γιώργος άρχισε να το παίζει, αλλά στη συνέχεια έπαιξε ένα άλλο που δεν το ήξερα. Λίγες μέρες αργότερα ο Γιώργος σκοτώθηκε σε τροχαίο. Για μέρες μετά δεν μπορούσα να λειτουργήσω καθόλου γιατί ήμουν σε σοκ. Έβαλα να ακούσω την ηχογράφηση και τότε σοκαρίστηκα ακόμη περισσότερο. Ο Γιώργος τραγουδούσε αυτό που έμελλε να συμβεί. Έπρεπε οπωσδήποτε να πω αυτή την ιστορία στον κόσμο.

Ποιος ήταν ο Γιώργος Τσαλαμπουνης, κεντρικό πρόσωπο του My Cut, έτσι όπως τον αντιλήφθηκατε εσείς ως δημιουργός μέσα από τη μουσική του;

Τον Γιώργο τον γνώρισα στην καραντίνα. Δεν ξέρω αν στεναχωριέμαι που τον έζησα τόσο λίγο ή αν χαίρομαι που είχα την τύχη να προλάβω να τον γνωρίσω. Ωστόσο μετά τον θάνατό του ήθελα να μελετήσω τα πάντα γύρω από τον Γιώργο λόγω της ταινίας κι έτσι μάζεψα υλικό από τη βάφτιση του μέχρι την κηδεία του. Μου πήρε μέρες να δω όλα τα βίντεο, τις φωτογραφίες, να διαβάσω αυτά που έγραφε από έφηβος αλλά και που συνέθετε και ηχογραφούσε. Ήταν πολύ προβληματισμένος νέος και πολύ ευαίσθητος. Σε σχέση με τη μουσική του και αυτά που έγραφε ο ίδιος, είχαν κυρίως κοινωνικές ανησυχίες και στοχασμούς. Σε σχέση με το παίξιμο του και το τραγούδισμα του, ο Γιώργος ήταν πραγματικά μοναδικός. Ένα παιδί γλυκό, σεμνό, ευγενικό και καλλιεργημένο, όταν τραγουδούσε έβγαζε από μέσα του κάτι πολύ άγριο και επιβλητικό. Έμοιαζε πως θέλει να επικοινωνήσει κάτι. Είχε μια δύναμη όταν έπαιζε και τραγουδούσε που δεν την έχω ξαναδεί ποτέ.

Τι ακριβώς πραγματεύεται η ιστορία σας και πόσο δύσκολο ήταν να την αποδώσετε στην οθόνη, δεδομένου ότι ο πρωταγωνιστής έφυγε από τη ζωή πριν από λίγο καιρό;

Η ταινία μου θα τολμούσα να πω πως είναι εγωιστική και λυπάμαι αν απογοήτευσα κάποιον. Αρχικά το μόνο που με ένοιαζε να παρουσιάσω ήταν η συγκεκριμένη ηχογράφηση κι έτσι αγνόησα πολλούς κανόνες, φιλοδοξίες και κυρίως συνεργάτες μου. Είναι πολύ δύσκολο να θέλεις να μιλήσεις για κάποιον που έφυγε τόσο νέος από τη ζωή, με τόσο σπάνιο ταλέντο και που δεν τον ήξερες και πολύ. Πολλές φορές ένιωθα πως κάποιος που δεν τον γνώριζε θα πίστευε πως ωραιοποιώ ή εξιδανικεύω. Αυτά κάπως με ώθησαν στο να εστιάσω στην ουσία και να μη βάλω ούτε κόμμα παραπάνω. Στο τέλος κατέληξα να κάνω μια ταινία που ήταν μόνο αυτά που ήξερα και ένιωθα για τον Γιώργο : μουσική, σιωπή, οι φίλοι του και όμορφα μέρη και περιβάλλοντα στα οποία πήγαινε μόνος και ηρεμούσε.

 Ποιοι οι βασικοί στόχοι, αν μπορουμε να μιλήσουμε για κατι τέτοιο, τους οποίους θα θέλατε να αντιληφθεί ένας θεατής;

Ο βασικός στόχος είναι να δει ο κόσμος το μεταφυσικό ή έστω τη συγκλονιστική σύμπτωση της ηχογράφησης. Εγώ δεν πίστευα στα μεταφυσικά. Μετά από όλο αυτό, πιστεύω. Ο Γιώργος τραγούδησε τον θάνατό του λίγες μέρες πριν συμβεί. Ωστόσο όλα τα γεγονότα και οι ατυχείς συμπτώσεις, από τη μέρα της ηχογράφησης, μέχρι τη μέρα του δυστυχήματος, ήταν πολλά. Ακόμη και πριν γυρίσουμε την πρώτη σκηνή και τραγουδήσουμε το «Συχνά με βλέπει ένα πουλί» ένα αηδόνι στη αυλή τραγουδούσε τόσο δυνατά που αναγκαστήκαμε να το συμπεριλάβουμε γιατί δε σταματούσε. Πολύ γρήγορα, πολλοί σκεφτήκαμε πως είναι ο Γιώργος και χαρήκαμε.

Είναι η τέχνη ίσως ο μοναδικός τρόπος να ακουμπήσει κάνεις την αθανασία;

 Σίγουρα η Τέχνη είναι ένας τρόπος να ακουμπήσει κάποιος την αθανασία, αλλά δυστυχώς πλέον ξεφτίζει. Έχει αλλάξει πολύ η Τέχνη και η ουσία της. Θεωρώ πως οι ταχύτητες τις εποχής, το φτηνό, το άμεσο, το πρόχειρο και η διαφήμιση, έχουν αλλοιώσει πολύ την Τέχνη και την αξία της. Το λέω αυτό γιατί μια από τις τελευταίες κουβέντες που έκανα με τον Γιώργο ήταν σχετικά με αυτό. Ήθελε να ασχοληθεί με κάποιο άλλο επάγγελμα γιατί είχε πικραθεί πολύ από τον χώρο της μουσικής.

  Αν υπάρχει κάτι που σας δίδαξε η ιστορία του Γιώργου μέσα από την οπτική που την είδατε εσείς, ποιο είναι αυτό;

 Είναι πολλά. Σεμνότητα, ταπεινότητα, ήθος, αξίες, ουσία και κυρίως μετρημένα λόγια.

  Πώς μπορεί όποιος επιθυμεί να βρει το My cut και θα υπάρξουν σχετικές ανεξάρτητες προβολές σε σημεία της πόλης;

 Η ταινία έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Θέλω να κάνει και μια διεθνή πρεμιέρα σε κάποιο καλό φεστιβάλ και μετά ευχαρίστως να προβάλλω την ταινία όπου μου ζητηθεί. Όποιος θέλει να την προβάλλει κάπου γιατί θέλει να τη μοιραστεί με κόσμο θα του τη δώσω με χαρά. Δεν έχω αξιώσεις για βραβεία και ταξίδια και χρήματα γι΄αυτή την ταινία. Απλώς να πω πως δεν πρόκειται ποτέ να την ανεβάσω σε πλατφόρμα για κοινή θέαση και χρήση – όπως έχω κάνει και με όλες τις ταινίες μου –γιατί θεωρώ πως έχει χαθεί πια η μαγεία της προβολής μιας ταινίας. Ο κόσμος πια έχει μάθει να βλέπει σε οθόνες υπολογιστή και κινητών ταινίες και να τις σταματάει όποτε θέλει.

 My cut, θέλω να κλείσουμε ανάποδα αναφέροντας κάποια λόγια αναφορικά με τον τίτλο;  Όπως προκύπτει από όσα έχω πει και παραπάνω, αυτή η ταινία ήταν πολύ προσωπική. Ο τίτλος από τη μια είναι επηρεασμένος από το director’s cut γιατί ήμουν απόλυτος να πω την ιστορία όπως την ένιωθα ακριβώς και από την άλλη έτσι ένιωθα πως περιγράφεται η πληγή που μου άφησε ο θάνατος του Γιώργου. Σα να με έκοψε. Έχω χάσει δυστυχώς αρκετούς φίλους αλλά με τον Γιώργο σοκαρίστηκα γιατί δεν μπορούσα και δεν μπορώ να καταλάβω που πήγε αυτή η μουσική.

Ακολουθήστε μας

https://www.facebook.com/ThessCulture.gr/

thessculture.gr

https://www.instagram.com/

Καθώς και κανάλι στο youtube: : https://www.youtube.com/channel/UCN-M-45CYwJZUFtCPb2DwYQ?view_as=subscriber με ενδιαφέρουσες συνεντεύξεις αλλά και ποικίλα αφιερώματα.

Συνέντευξη:Αγγελική Κερπιτσοπούλου

Η Αγγελική Κερπιτσοπούλου γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη.

Σπούδασε Θεωρητικός & Ιστορικός της τέχνης στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας και το πρώτο μεταπτυχιακό της στην Ψηφιακή Κουλτούρα & Νέα Μέσα στο Πανεπιστήμιο της Ουτρέχτης.

Πρόσφατα απέκτησε το δεύτερο Μεταπτυχιακο της Δίπλωμα στη Μουσειολογία & Διαχείριση Πολιτισμού του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Κύρια ερευνητικά της ενδιαφέροντα είναι τόσο η κοινωνική αλλαγή μέσα από την τέχνη, όσο και αλληλεπίδραση των νέων τεχνολογιών σε αυτή και στο Νέο Μουσείο.