Ο ΕΠΙΚΗΔΕΙΟΣ | ΑΠΟ 2 ΜΑΡΤΙΟΥ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΚΜΗΝΗ
“Ο Επικήδειος”
του Ιάκωβου Καμπανέλλη
Μετά την επιτυχή της πορεία στο Λος Άντζελες και τη Νέα Υόρκη, η παράσταση επιστρέφει στην Αθήνα για 10 μόνο παραστάσεις στο Θέατρο Αλκμήνη κάθε Σάββατο και Κυριακή από 2 έως 31 Μαρτίου.
Η Θεατρική Ομάδα “Συντεταγμένοι” παρουσιάζει τον Μιχαήλ Δουκάκη στην ξεκαρδιστική μαύρη κωμωδία του Ιάκωβου Καμπανέλλη
“Ο Επικήδειος”
Υπόθεση
Ένας ηλικιωμένος συγγραφέας, γυρνώντας από την κηδεία ενός καταξιωμένου συναδέλφου του και αγωνιώντας για τη δική του καταξίωση έστω και μετά θάνατον,
τηλεφωνεί στον φίλο του και συνάδελφό του προσπαθώντας να τον πείσει να γράψουν τον Επικήδειο ο ένας του άλλου…
Ταυτότητα παράστασης”
«Ο Επικήδειος» του Ιάκωβου Καμπανέλλη
Ερμηνεία: Μιχαήλ Δουκάκης
Σκηνοθεσία: Τατιάνα Σκανάτοβιτς
Μουσική επιμέλεια/Φωτισμοί: Βαγγέλης Σαγρής
Μακιγιάζ: Ναϊάδα Σαγρή
Video & audio editing: Andy Dhima
Photo: Helen Paroglou
Επικοινωνία: Άντζυ Νομικού – [email protected]
Διάρκεια: 75′ χωρίς διάλειμμα.
Μέρες & Ώρες παραστάσεων : κάθε Σάββατο & Κυριακή στις 21:15
Για 10 μόνο παραστάσεις κάθε Σάββατο και Κυριακή από 2 έως 31/3/2024, στις 21:15.
Τιμές εισιτηρίων:
Κανονικό: 12 ευρώ,
Φοιτητικό/ανέργων: 8 ευρώ
Προπώληση εισιτηρίων: Ταμείο του θεάτρου “Αλκμήνη”, Τηλεφωνικές κρατήσεις στο 2103428650, Ηλεκτρονικά στο : https://www.ticketservices.gr/event/o-epikhdeios-theatro-alkmini/
Λίγα λόγια για το έργο από τον ίδιο τον συγγραφέα
“Στον Επικήδειο, το άλλο πρόσωπο, αυτό που χωρίς να φαίνεται και να ακούγεται συνομιλεί με το επί σκηνής,
με ενδιέφερε όσο και το επί σκηνής πρόσωπο που βλέπουμε και ακούμε.
Χωρίς να είναι παρών, ο θεατής θα έπρεπε σιγά-σιγά να αρχίσει να τον φαντάζεται, να τον γνωρίζει, ακόμα και να μαντεύει και τις αντιδράσεις του.
Αυτό φυσικά σημαίνει ότι πρώτος εγώ έπρεπε να ξέρω εξίσου καλά με τον επί σκηνής χαρακτήρα και τον αφανή συνομιλητή του. Ουσιαστικά δηλαδή πρόκειται για ένα διάλογο όπου αφαιρέθηκε ένας από τους δύο «λόγους».
Για να αποκαλυφθούν και οι δύο μέσα από την οικονομία του ενός. Ποια η διαφορά; Τεράστια θα ’λεγα.
Τόση που σαν συνήθη διάλογο αυτό το μονόπρακτο δε θα μού ’κανε κανένα κέφι να το γράψω.
Αυτή δα είναι και η μαγεία ενός μονολόγου, αυτή η μοναξιά του ενός προσώπου επί σκηνής,
μοναξιά που ρευστοποιεί τα συγκεκριμένα του περίγυρου σε ύλη φαντασίας, ονείρου, σκέψης,
δίνοντάς τους έτσι μιαν παραπανιστή σημασία και άπλα.”
Ιάκωβος Καμπανέλλης.
Σημείωμα σκηνοθέτιδας
Προσεγγίσαμε το έργο με πυξίδα αυτά τα λόγια του ίδιου του συγγραφέα και μια εξπρεσιονιστική διάθεση που θεωρούμε ότι αποδίδει με τον καλύτερο τρόπο την υπερβολή της μαύρης κωμωδίας.
Ο Επικήδειος είναι μια ξεκαρδιστική μαύρη κωμωδία πιο επίκαιρη από ποτέ. Στην εποχή της πανδημίας όπου ο φόβος του θανάτου οδήγησε πολλές φορές στην έκπτωση των αξιών, η Τέχνη είναι αυτή που καλείται να τις επαναπροσδιορίσει και να τις επανορθώσει. Ο Επικήδειος το καταφέρνει με τον πιο αστείο και απολαυστικό τρόπο βάζοντας στο προσκήνιο έναν συγγραφέα του οποίου η αγωνία για καταξίωση έστω και μετά θάνατον τον οδηγεί στην απώλεια κάθε ίχνους αξιοπρέπειας, ακεραιότητας, αλληλεγγύης, ενσυναίσθησης και συντροφικότητας, ακόμα και λογικής. Στη θέση τους βασιλεύουν η ματαιοδοξία, ο φθόνος, η μικροπρέπεια, η κολακεία, η ιδιοτέλεια και ο παραλογισμός.
Ο Καμπανέλλης δημιουργεί αυθεντικούς ελληνικούς χαρακτήρες, μορφές που μας είναι οικείες και που γι’ αυτό το λόγο εύκολα μπορούμε να τις αναγνωρίσουμε. Αντλεί την ποίηση μέσα από την τάξη των λαϊκών ανθρώπων. Μιλώντας απευθείας στην ελληνική ψυχή όπως μόνο αυτός ξέρει, με εργαλείο του την υπερβολή της κωμωδίας, καταδεικνύει τις πιο σκοτεινές πτυχές του ψυχισμού μας.
«Αθωότατα τα σκουληκάκια του ψαλμού, μπροστά σ’ αυτά που μας τρώνε ζωντανούς» λέει κάποια στιγμή στο έργο ο ήρωας
σαν να τα εξαπολύει με τη φράση του να φάνε ζωντανό το συνομιλητή του, καθώς και το κοινό.
Στην πραγματικότητα, αυτό που συμβαίνει είναι ότι τα ξεκαρδιστικά «μαύρα» λόγια του «ενεργοποιούν», μέσα μας, αυτά τα σκουλήκια, και τις σκιές που μας στοιχειώνουν, με την ελπίδα να τα ξορκίσουν -μες από το γέλιο- και να μας κάνουν καλύτερους ανθρώπους, όπως μόνο η Τέχνη ξέρει και μπορεί.
Έγραψαν για την παράσταση:
“…Επίκαιρος, πολύ επίκαιρος ο «Επικήδειος» του Καμπανέλλη δια στόματος και σώματος τού μοναχικά ιδιοφυούς Μιχάλη Δουκάκη. Τι ηθοποιός. Τι ιερά μανία, διονυσιακή κι ανεξάντλητος. Τελεσφόρος αρνησικυρία, φαντασμαγορική αμφιθυμία, άνθρωπος ορχήστρα, μακάρι να παίζει πάντα μόνος του, με χιλιάδες θεατές να χάσκουν εκστασιασμένοι εμπρός του. Ανακαλύψτε τον! …”
Κωνσταντίνος Μπούρας
…Ο Μιχάλης Δουκάκης με ερμηνεία που κυριολεκτικά σε καθηλώνει, παίζει τον ρόλο ενός συγγραφέα που επιστρέφει από την κηδεία ενός ομοτέχνου του και έχοντας ζηλέψει τη μεγαλοπρέπεια της τελετής προσπαθεί να σκαρφιστεί ένα σχέδιο, για να εξασφαλίσει τη μεταθανάτια δόξα του. Αυτό τον φόβο του θανάτου, της μοναξιάς και την επιθυμία της υστεροφημίας, κατάφερε ο Ι. Καμπανέλλης να τα μετουσιώσει σε μια υπέροχη κωμωδία, που με την ιδιοφυή συναισθηματική νοημοσύνη του Μιχάλη Δουκάκη, απογειώθηκε σε μια αλησμόνητη παράσταση, που είχε την ιδιαιτερότητα να σε κάνει να γελάς και να συγκινείσαι την ίδια ακριβώς στιγμή, με χιούμορ ποιοτικό, υπόγειο, μαύρο, αλλά και σύγχρονο.
…Τον «Επικήδειο» έχουν ερμηνεύσει πολλοί κατά καιρούς ηθοποιοί, αλλά θα λέγαμε πως η ερμηνεία του Μιχάλη Δουκάκη παρασύρει τον θεατή με την ειλικρίνεια, την ανθρωπιά και την απόλυτη ταύτισή του, με αυτό που ήθελε να πει και με τον τρόπο που ήθελε να το εκφράσει ο Ιάκωβος Καμπανέλλης….
Γιάννα Κατσαγεώργη
Tο θέατρο Αλκμήνη είναι προσβάσιμο στα Άτομα με Αναπηρία.
Πληροφορίες χώρου: Θέατρο ΑΛΚΜΗΝΗ, Αλκμήνης 8-12, Κάτω Πετράλωνα Μετρό: Στάση Κεραμεικός,Τρόλεϋ: 21 Στάση ΚΑΜΠΑ, ΟΑΣΑ: 049,815,838,914,Γ18 Στάση ΚΑΜΠΑ,035 Στάση ΙΚΑ
ΤΑΤΙΑΝΑ ΣΚΑΝΑΤΟΒΙΤΣ Ηθοποιός-Σκηνοθέτις-μουσικός
γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα.
ΣΠΟΥΔΕΣ
Σπούδασε γαλλική φιλολογία (Σορβόνη) πιάνο, ανώτερα θεωρητικά και μονωδία (Εθνικό και Σύγχρονο Ωδείο) υποκριτική (Κέντρο Σπουδών Λαϊκού Θεάτρου /Εργαστήρι υποκριτικής Κ. Καζάκου)
- Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια:
- Θεατρικής ερμηνείας τραγουδιού με το Σ. Κραουνάκη
- Υποκριτικής με το Σ. Χατζάκη
- Ορθοφωνίας, εκφοράς του λόγου με την Κ. Παπαϊακώβου
- Φωνητικού πειραματισμού με τη Σ. Γιαννάτου
- Κινησιολογίας με την Τ. Παπανικολάου της Ομάδας Εδάφους
- Κινηματογράφου με τους Π. Χούρσογλου, Α. Κόκκινο, Θ. Αγγελόπουλο κ.α
Έχει παρακολουθήσει μαθήματα χειροποίητου κοσμήματος στο ΙΕΚ Γαλατσίου
Έχει κάνει 5 χρόνια Practical Tai-Chi-Chouan
Είναι πιστοποιημένη δασκάλα από το Σύλλογο Επιστημόνων Χάθα Γιόγκα με επιπλέον ειδίκευση στη γιόγκα για εγκύους και στη γιόγκα για παιδιά.
Γλώσσες: Ελληνικά, Γαλλικά, Αγγλικά
Εκπαιδευτική εμπειρία
Έχει εκπαιδευτική εμπειρία ως δασκάλα φωνητικής και κλασικού τραγουδιού, δασκάλα γιόγκα και καθοδηγήτρια εργαστηρίων θεάτρου και yoga retreat (Η Φωνή του ηθοποιού, Γιόγκα και θέατρο, Εργαστήρι θεατρικού αυτοσχεδιασμού, Kαθοδηγούμενος θεραπευτικός διαλογισμός με μουσική-sound healing κ.α.) Το 2019 συνδιοργάνωσε και έκανε τη διερμηνεία στο σεμινάριο «Το μουσικό σώμα» του Jean-Jacques Lemetre, (μουσικό του Θεάτρου του Ήλιου της Αριάν Μιουσκίν) στο θέατρο Εμπρός.
Εργασιακή εμπειρία
Κατασκευάστρια χειροποίητου κοσμήματος
Ασχολήθηκε με την εμψύχωση και το θέατρο δρόμου
Συμμετείχε ως ηθοποιός, βοηθός σκηνοθέτη και μουσικοδιδάσκαλος σε διάφορες θεατρικές παραστάσεις όπως και σε τηλεοπτικές σειρές
Έχει πάνω από 20 χρόνια θεατρικής εμπειρίας στην υποκριτική, τη σκηνοθεσία, σύνθεση και διασκευή μουσικής και μετάφραση και διασκευή θεατρικών έργων («Όλο σπίτι κρεββάτι κι εκκλησία» των Ντάριο φο –Φράνκα Ράμε, «Καλόν Παράδεισο!», του Μισέλ Τραμπλέ, «Η Μέθοδος της κας Μαργαρίτας» του Ρομπέρτο Ατάιντε, «Γράμματα από τη Γη» του Μαρκ Τουαίην, «Το κοντραμπάσο» του Πάτρικ Ζύσκιντ, «Το παγκάκι» του Αλεξάντρ Γκέλμαν, «Κεντήματα» της Μαριάν Σατραπί).
Ιδρύτρια της θεατρικής ομάδας «Συντεταγμένοι», από το 2012 παρουσιάζει τα περισσότερα έργα της στο Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο Εμπρός.
Συνεργασίες-σκηνοθεσίες:
-2023-24 σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στα 3 μονόπρακτα των Ντάριο Φο-Φράνκα Ράμε από το «Όλο σπίτι κρεββάτι κι εκκλησία»: «Το ξύπνημα», «Μαμά φρικιό» και «Η γυναίκα δεν είναι φλιπεράκι»
-2023 σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στο έργο του Π. Χάντκε «Κάσπαρ»
– 2022 μεταφράζει και σκηνοθετεί το έργο του Michel Tremblay «Καλόν Παράδεισο!» με πρωταγωνίστρια τη Ζώγια Σεβαστιανού
– 2019-2020 σκηνοθετεί την παράσταση «Το κοντραμπάσο» του Πατρίκ Ζισκίντ με πρωταγωνιστή τον Βαγγέλη Βογιατζή
– 2017-2018 σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Φυλακισμένη» (2 μονόπρακτα των Ντάριο Φο/Φράνκα Ράμε) με την ομάδα Συντεταγμένοι καθώς επίσης σκηνοθετεί και παίζει στο έργο «Κεντήματα» βασισμένο στο ομώνυμο κόμικ της Μαριάν Σατραπί, με την ομάδα Μιμόζες, στο θέατρο Εμπρός.
-Συνεργάζεται με την ομάδα Playback Ground και παρουσιάζουν από κοινού μία αυτοσχέδια παράσταση βασισμένη στα Γράμματα απ’ τη Γη του Μαρκ Τουαίην.
– 2016 με την ομάδα Μικροί Συντεταγμένοι παρουσιάζει το παραμύθι του Ο. Ουάιλντ «Ο νεαρός βασιλιάς» σε δραματοποιημένη αφήγηση στο θέατρο Εμπρός
– 2015 σκηνοθετεί τον Επικήδειο του Ι. Καμπανέλλη με πρωταγωνιστή το Μ. Δουκάκη.
– 2014 γράφει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στο «Α-Στερητικό (ένα stand up tragedy)» στο θέατρο Εμπρός.
– 2011-2013 ιδρύει την ομάδα Συντεταγμένοι που παρουσιάζει το έργο του Ρ. Ατάιντε Η μέθοδος της κας Μαργαρίτας σε δική της μετάφραση και σκην. Δ. Τιμπιλή στο Νοσότρος και στο θέατρο Εμπρός.
– 2004 ιδρύει την ομάδα Στ’ αληθινά στα ψεύτικα που παρουσίασε το έργο «Το παγκάκ», Α. Γκέλμαν, σκην. Μ. Τζομπανάκη, στο Άλεκτον.
– 2001 σκηνοθετεί και παίζει στη μουσικοθεατρική παράσταση «Πωλούνται Αγάπες» που παρουσιάστηκε σε μουσικές σκηνές της Αθήνας.