ΣΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ ΤΟ ΕΚΤΟΣ ΥΛΗΣ RELOADED ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΛΕΪΜΟΝΗ
Το ΕΚΤΟΣ ΥΛΗΣ reloaded
του Κώστα Λεϊμονή
στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη.
Στον κεντρικό ρόλο ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης.

Το βραβευμένο έργο «Εκτός Ύλης reloaded» του Κώστα Λεϊμονή, σε συνέχεια των sold out παραστάσεων τόσο στην Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα, όσο και σε ολόκληρη την Ελλάδα, επιστρέφει και τη φετινή σεζόν, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνας Νικολαΐδη και με τον Γεράσιμο Σκιαδαρέση στον ρόλο του υπουργού. Μόνο που αυτή η σεζόν επιφύλαξε στην παράσταση μία μεγάλη έκπληξη. Ύστερα από πρόσκληση της ευρωβουλέτριας, κυρίας Έλενας Κουντουρά, η παράσταση θα ανέβει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για μία και μοναδική φορά, την Τρίτη, 24 Φεβρουαρίου 2026. Μετά τη σαρωτική και viral εμφάνιση του θεατρικού έργου με τη μοναδική ερμηνεία του Γεράσιμου Σκιαδαρέση από τα έδρανα της Βουλής των Ελλήνων την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου 2018, το έργο του βραβευμένου συγγραφέα Κώστα Λεϊμονή θα ανέβει ξανά στον φυσικό του χώρο, στο ύψιστο ευρωπαϊκό όργανο δημοκρατικής λήψης αποφάσεων και θα παρουσιαστεί αποκλειστικά στους Ευρωβουλευτές και Ευρωβουλεύτριες.

Το έργο
Ένας βουλευτής, που έχει διατελέσει για χρόνια και υπουργός ελληνικών κυβερνήσεων, αποφασίζει να παραιτηθεί από το αξίωμά του και να εγκαταλείψει μια για πάντα την πολιτική ζωή της χώρας. Έτσι, ετοιμάζεται να εκφωνήσει τον τελευταίο του λόγο στη Βουλή τη νύχτα της ψήφου εμπιστοσύνης προς την κυβέρνηση. Έναν λόγο, που όμοιός του δεν έχει ακουστεί ποτέ στην αίθουσα του κοινοβουλίου. Αφού έχει αναλογιστεί τις πράξεις και κυρίως τις παραλείψεις του σε οικογενειακό και επαγγελματικό επίπεδο, εξομολογείται και παράλληλα απολογείται ενώπιον ενός λαού που τον πίστεψε, με την ελπίδα ότι –έστω και την τελευταία στιγμή– θα προλάβει να γίνει σύμμαχος της αλήθειας και υποστηρικτής μιας μεγάλης συγγνώμης, που έπρεπε να έχει ειπωθεί καιρό πριν.
Το έργο εμπεριέχει πανανθρώπινες αξίες, οπότε θα μπορούσε να μιλήσει στα μυαλά και στις καρδιές όλων των εθνών, θίγοντας διαχρονικά ζητήματα που απασχολούν την ανθρωπότητα, όπως μεταξύ άλλων: την παιδεία, τον ρατσισμό, την ανισότητα στις κοινωνικές τάξεις, την αδικία, την καταπολέμηση της διαφθοράς και την τεράστια δύναμη των πολιτών να ανατρέψουν την αντίληψη ότι η ανοχή τους στο παράλογο είναι δεδομένη.
«Το πρόβλημα ξεκινά από την στιγμή που η αξία του κοστουμιού ξεπερνά την αξία του ανθρώπου που το φορά»

Συγγραφικό σημείωμα
Το Εκτός ύλης αποτελεί προϊόν ενός πνιγμού, μιας ανάγκης για την αλήθεια, δεν έχει σχεδόν καμία επαφή με τον ρεαλισμό, διότι μιλά για αυτήν ακριβώς την αλήθεια όσο οξύμωρο κι αν αυτό ακούγεται. Έναυσμα της συγγραφής η αγανάκτηση και η αδήριτη ανάγκη να βρεθεί ένας ή μία πολιτικός επιτέλους, οι οποίοι κάποια στιγμή θα ξεχάσουν τα κομψά ρούχα που τους «τυλίγουν» και θα θυμηθούν τον άνθρωπο που κρύβεται μέσα σε αυτά. Μιλάμε καθημερινά για ανθρώπους και έχουμε ξεχάσει την ανθρωπιά στη γωνία.
Οι γενιές του ’80 και του ’90 έχουν υποθηκευτεί. Όμως μια υποθήκη δεν συνεπάγεται απαραιτήτως και ξεπούλημα, όσο υπάρχουν ακόμη φωνές, όσο υπάρχουν λόγοι που κρατούν την αισιόδοξη φλόγα του «μήπως και…» αναμμένη κι αυτές οι φωνές μπορούν να βρουν τον εκφραστή τους μέσα από τα παιδιά. Τα παιδιά της Ελλάδας, τα οποία αυτή τη στιγμή βλέπουν τη χώρα σαν καιόμενο φοίνικα, που περιμένει με ανεξάντλητη καρτερία κάποια στιγμή να αναγεννηθεί. Μόνο αν γλιτώσει το παιδί, υπάρχει ελπίδα…
Χαίρομαι πολύ που θα δοθεί στους/στις Ευρωβουλευτές/τριες η ευκαιρία να δουν τους κυβερνώντες, όπως θα έπρεπε να είναι ή, έστω, όπως την τελευταία στιγμή θα μπορούσαν να γίνουν. Οφείλεται μία «συγγνώμη» εδώ και χρόνια σε έναν λαό που δοκιμάζεται, σε έναν λαό που υπέκυψε στο δόλωμα των εύκολων λύσεων. Μέσα από τις διαπιστώσεις, βρίσκουμε και τις απαντήσεις για το τι θα πρέπει να κάνουμε ή να μην κάνουμε ξανά.
Πόσες φορές έχει τύχει σε μία παρέα να μιλήσουμε λογικά, ειλικρινά και αληθινά και να παρεξηγηθούμε; Να πειράξουμε, επειδή πολύ απλά τολμήσαμε να πούμε όχι αυτό που νιώθουμε μόνο, αλλά αυτό που ισχύει. Όμως η πλειοψηφία δε θέλει την αλήθεια, δεν τη χρειάζεται. Κι έτσι μένουν κάποιοι γραφικοί να προσπαθούν να πείσουν τους μη γραφικούς ότι 1+1 δεν κάνει 3 αλλά 2, όχι γιατί έτσι μας έμαθαν στο σχολείο, αλλά γιατί έτσι αποδεικνύεται στην ίδια τη ζωή.
Ευχαριστώ θερμά την υπέροχη ομάδα και ιδιαιτέρως τον Γεράσιμο Σκιαδαρέση, που καταφέρνει και συγκινεί τις ψυχές μας κάθε φορά που το ερμηνεύει. Την Κωνσταντίνα Νικολαΐδη για τη σκηνοθεσία της, που ενισχύει ακόμη περισσότερο τα νοήματα του έργου, τον Γιώργο Περού για την πρωτότυπη μουσική του, που μάς αγγίζει αναπόφευκτα. Επίσης, ευχαριστώ πολύ την εικαστικό Λίλα Μπελιβανάκη για την ευγενική παραχώρηση του έργου της, που δημιουργήθηκε ειδικά για την παράσταση και κοσμεί το οπισθόφυλλο της αρχικής
έκδοσης του 2024.
Άφησα για το τέλος ένα τεράστιο ευχαριστώ, εκ μέρους όλων των συντελεστών, στην Ευρωβουλεύτρια, κ. Έλενα Κουντουρά, για την τιμητική της πρόταση να παρουσιαστεί η παράστασή μας στον φυσικό της χώρο, σε ένα ακόμη κοινοβούλιο, αυτή, δε, τη φορά στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, σε αυτόν τον ιστορικό χώρο λήψης σπουδαίων αποφάσεων για το μέλλον των ενωμένων λαών της Ευρώπης.
Σημείωμα σκηνοθέτριας
Όλα ξεκίνησαν, όταν έτυχε να διαβάσω ένα απόσπασμα του έργου στο ίντερνετ το 2015. Ενθουσιάστηκα! Ένας πολιτικός με κρίση συνείδησης; Ένας πολιτικός που θυσιάζει το χρήμα και την εξουσία στο βωμό της αλήθειας; Ένας πολιτικός που ξεπερνά τους φόβους και τον εγωισμό του και ζητά ταπεινά συγγνώμη από τον λαό που εξαπάτησε, αλλά και από τον ίδιο του τον εαυτό που αλλοτρίωσε; Δεν είχα διαβάσει απλώς ένα πολιτικό κείμενο. Οι προεκτάσεις του δεν ήταν μόνο έντονα κοινωνικές, αλλά και βαθιά προσωπικές, γιατί όπως έχει πει και ο Ισοκράτης «Το ήθος όλης της πολιτείας είναι το ίδιο με αυτών που την κυβερνούν.»
Όσο θα βλέπουμε δίπλα μας ανθρώπους να σφαδάζουν κι εμείς, αντί να βοηθήσουμε, τους βγάζουμε φωτογραφία, όσο θα επιβραβεύεται στα ριάλιτι η αδιακρισία της κλειδαρότρυπας, όσο οι φυλές θα αποτελούν λόγο να χωρίζονται οι λαοί, κανείς μας δεν θα μπορεί να λέγεται άνθρωπος. Θα υπογράφει πλέον επίσημα την αποποίηση των ευθυνών του σε αυτή τη γη. Όποιο κύκλωμα μάς θέλει με χαμηλά το κεφάλι, τόσο πιο ψηλά πρέπει να το ορθώνουμε. Κάθε κύκλωμα, εξάλλου, έχει την αντίστασή του.
Έτσι, ένιωσα τότε ότι ένας τέτοιος λόγος οφείλει να ακουστεί. Κι επειδή το να ακουστεί από κάποιον πολιτικό ανήκει στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας, αποφασίσαμε με τον Κώστα και τον Γεράσιμο να «έρθει το βουνό στον Μωάμεθ». Έτσι κι έγινε και το βραβευμένο έργο πρωτοείδε το φως θεατρικής σκηνής το 2016 στο θέατρο Αλκμήνη.
Σήμερα, εννιά χρόνια μετά την πρώτη παρουσίασή του, επανερχόμαστε ακόμα πιο δυναμικά με το «Εκτός Ύλης reloaded», στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αυτή τη φορά, γιατί – δυστυχώς – ακόμα μας χρειάζεται απ’ ό,τι φαίνεται αυτός ο λόγος, καθώς η ανάγκη για αναμόρφωση, αρχικά ατομική κι έπειτα συλλογική, είναι επιτακτική.
Το έργο είναι βραβευμένο από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών
Η παράσταση παρουσιάστηκε την περίοδο 2016-2018 (Θέατρο Αλκμήνη, Θέατρο Ιλίσια, περιοδεία στην Ελλάδα), στις 27 Μαρτίου 2018 την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου παρουσιάστηκε στον φυσικό της χώρο, μέσα στην Βουλή των Ελλήνων και το 2019 σε Βρυξέλλες και Στουτγκάρδη. Το έργο που χάρισε στον δημιουργό του, Κώστα Λεϊμονή, το Βραβείο Θεατρικού Έργου από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών το 2016, παρουσιάζεται με επικαιροποιημένο κείμενο, ξανά, έχοντας κάνει πρεμιέρα στις 8 Νοεμβρίου 2024 στο θέατρο Αυλαία στη Θεσσαλονίκη με συνεχόμενες sold out παραστάσεις, ενώ παρουσιάστηκε για δύο μήνες, στο πλαίσιο της πανελλήνιας περιοδείας και στην Σθήνα, στο Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης» γνωρίζοντας τεράστια επιτυχία. Στις 19 Οκτωβρίου 2025 ανέβηκε στο πλαίσιο της The Greek Experience Cultural Convention 2025, που διοργανώνει η Empiria Events, με αγγλικούς υπέρτιτλους στο θέατρο Xinflix Media Studio, στο Τορόντο του Καναδά εισπράττοντας θερμή ανταπόκριση, ενώ στις 31 Οκτωβρίου 2025 έκανε για 2η συνεχόμενη και για 4η συνολικά χρονιά ξανά πρεμιέρα στην Ελλάδα και ειδικότερα στο θέατρο Αυλαία στη Θεσσαλονίκη, ξεκινώντας πάλι με διαδοχικές sold out παραστάσεις. Επόμενες στάσεις της περιοδείας η Δράμα (12/12), η Καβάλα (13/12), τα Γιαννιτσά (14/12), η Λάρισα (9/1), η Λαμία (10/1), η Λειβαδιά (11/1), το Αγρίνιο (24/1) και έπεται συνέχεια…

Μερικές από τις κριτικές παράστασης:
«Ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης είναι συγκλονιστικός, σαρωτικός και χειμαρρώδης. Αφοπλιστικά φυσικός στην εκφορά λόγου, αληθινός, πειστικότατος και καίριος».
Βίβιαν Μητσάκου
Theater Project 365.gr
Βασίλης Τσερτσίδης
Townsendia.gr
«Ένα κείμενο εύστοχο, ζωντανό, σύγχρονο και συνάμα διαχρονικό.
Λόγος αφοπλιστικός, εξομολογητικός, ειλικρινής και η κάθε λέξη μαχαιριά στο σύστημα, αλλά και σε όλους εμάς».
Sinwebradio.com
Κατερίνα Τσουκάτου
Θέατρο.gr
«Με έναν εξαιρετικό ρυθμό και αφοπλιστική ειλικρίνεια, το έργο αγγίζει τους θεατές και τους καλεί να σκεφτούν τη δική τους στάση απέναντι στην εξουσία και την ηθική τους ευθύνη.»
Thessculture.gr
Ταυτότητα παράστασης
Κείμενο: Κώστας Λεϊμονής
Σκηνοθεσία/Κοστούμια/Φωτισμοί: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη
Σκηνικά: Μαρία Φιλίππου
Πρωτότυπη μουσική: Γιώργος Περού
Creative Agency: GridFox
Στον κεντρικό ρόλο ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης,
μαζί του οι: Δημήτρης Κωνσταντινίδης, Ελένη Θεοχάρη, Κωνσταντίνος Μπάρκος
Παραγωγή για την ελληνική επικράτεια: Γίνονται Έργα Ε.Ε.