ΘΕΑΤΡΟ ΑΥΛΑΙΑ/ Σεβας Χανουμ
Γιώργου Χρονά – Σεβάς Χανούμ
Η ιστορία μιας τραγουδίστριας του ’50
Με την Κωνσταντίνα Μιχαήλ
στον ρόλο της θρυλικής τραγουδίστριας
Σκηνοθεσία – διασκευή: Κωνσταντίνος Ρήγος
από 21 Φεβρουαρίου 2024
στο θέατρο ΑΥΛΑΙΑ
Η συναρπαστική ζωή της Σεβάς Χανούμ, της θρυλικής μορφής του λαϊκού τραγουδιού, ζωντανεύει από 21 Φεβρουαρίου 2024 στο θέατρο ΑΥΛΑΙΑ. Με εργαλείο του τη χειμαρρώδη συνέντευξη που έδωσε η ίδια στον ποιητή Γιώργο Χρονά, ο Κωνσταντίνος Ρήγος επαναπροσέγγισε και επανασύστησε με τον δικό του μοναδικό τρόπο τη θρυλική αυτή τραγουδίστρια.
Μια μοναδική ευκαιρία να απολαύσει κάποιος επί σκηνής την ηθοποιό Κωνσταντίνα Μιχαήλ, σε ρόλο ζωής, να υποδύεται τη Σεβάς Χανούμ.
“Κάθε ιστορία είναι μια διαδρομή χαραγμένη στο μυαλό και στο σώμα.
Με κιμωλία στο πάτωμα”
Κωνσταντίνος Ρήγος
«Η ιστορία η δική μου, της Σεβάς, Σεβάς Χανούμ, Σεβαστής Παπαδοπούλου: Ποντία είμαι. Από τον Εύξεινο Πόντο, από τη Σαμψούντα είμαι. Το γέννημά μου είναι Μακεδόνα. Μακεδόνα είμαι! Γεννήθηκα το 1931, ημέρα Τετάρτη, ανήμερα στα γενέθλια της Παναγίας 8 Σεπτεμβρίου, στις 9 το πρωί».
Το έργο και η παράσταση
Το 1983 μία από τις ωραιότερες λαϊκές φωνές της ελληνικής δισκογραφίας, η Σεβάς Χανούμ, διηγείται την ιστορία της ζωής της σ’ ένα παλιό προσφυγικό σπίτι της Θεσσαλονίκης, στο κασετοφωνάκι του ποιητή και εκδότη Γιώργου Χρονά. Η “αμαζόνα” – όπως ήθελε να την αποκαλούν- του ρεμπέτικου τραγουδιού τού μιλά για τον φλογερό της έρωτα με τον Στέλιο Καζαντζίδη, τον παρ’ ολίγον γάμο τους, για τον Πόντο, τη μεταπολεμική Αθήνα, τον Τσιτσάνη, την Μπέλλου, αλλά και για την αρρώστια και το παιχνίδι με τον θάνατο.
Αυτές τις εκτενείς μαρτυρίες ο Γιώργος Χρονάς τις έκανε μονόπρακτο έργο (κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Οδός Πανός), το οποίο ακολούθως ο Κωνσταντίνος Ρήγος “μεταμόρφωσε” σε θεατρική παράσταση αφιερωμένη στη μοναδική αυτή ιέρεια του λαϊκού τραγουδιού (αρχικά η παράσταση είχε παρουσιαστεί το 2012 και για δύο σεζόν στο Αγγέλων Βήμα και στο Θέατρο Πόλη).
Η Σεβάς Χανούμ γεννήθηκε στις 8 Σεπτεμβρίου 1931 στα Κοκκινόγεια Δράμας και πέθανε τον Μάιο του 1990. Έγινε διάσημη τραγουδώντας ανατολίτικα τραγούδια. Σεβάς Χανούμ τη βάφτισε ο Τζίμης ο Χονδρός, ο ιδιοκτήτης της θρυλικής ταβέρνας, γιατί ήθελε ένα όνομα να ταιριάζει με τα ανατολίτικα τραγούδια που τραγουδούσε. Μάλιστα τη διαφήμιζε στις εφημερίδες της εποχής ως «τη Νέα ανακάλυψη Σεβάς Χανούμ, την ωραία του Πέραν».
Ο θυελλώδης της έρωτας με τον Στέλιο Καζαντζίδη άφησε εποχή. Παρόλο που είχαν αρραβωνιαστεί και τραγούδησαν μαζί σε μαγαζιά, δισκογραφικά δεν συνεργάστηκαν ποτέ.
Ο ίδιος ο Στέλιος Καζαντζίδης στο βιβλίο «Υπάρχω» (εκδόσεις Λιβάνη), αναφέρει: «Αυτή που έπινε πάρα πολύ και που ήθελε οπωσδήποτε να με κάνει χασικλή ήταν η Σεβάς Χανούμ. Αυτής της φουκαριάρας της είχε γίνει πάθος. Δεν μπορούσε να τραγουδήσει αν δεν έπινε. Ενώ είχε ωραία φωνή και ήταν αρτίστα σπουδαία, νόμιζε πως χωρίς αυτό το πράμα δεν άξιζε τίποτα. Γι’ αυτό και δεν κράτησε πολύ η συνεργασία μου με τη Σεβάς Χανούμ. Είδα ότι θα με κατέστρεφε αν συνεχίζαμε».
Ο Γιώργος Χρονάς για τη Σεβάς Χανούμ
Σ’ ένα παλιό σπίτι, προσφυγικό, συνάντησε την Σεβάς Χανούμ ο Γιώργος Χρονάς, την Πρωτομαγιά του 1983, στη Θεσσαλονίκη:
“Εμφανίστηκε μπροστά μου και ήταν σαν γυναικείο πρόσωπο σε πίνακα ζωγραφικής του Δημήτρη Λαλέτα. Φορούσε ταγιέρ και ήταν καθαρή, σπάνια.
Είχα να κάνω με ένα πνεύμα των μουσών, της μοίρας των ανθρώπων που θέλουν να σου μιλήσουν για τη δόξα, το παρελθόν, το μέλλον∙ την καταστροφή που προς τα κει βαδίζουν σταθερά. Με βαθιά φωνή, μες σε καπνούς, δίπλα στον καφέ που μου σέρβιρε, μου μίλησε, διάφορες νύχτες, για την ζωή της, το πάθος της για το ρεμπέτικο.
Το ’50, ’60, ’70 πέρναγαν από μπροστά μου. Η Νίνου, η Μπέλλου, ο Τσιτσάνης, ο Καλδάρας, ο Μπιθικώτσης… συνομιλητές της. Η Ελλάδα του Βορρά, οι άνθρωποι του τραγουδιού, η πλατεία Ομονοίας, Βάθης, όλα για το τραγούδι, τον χαμό της.
Οι έρωτές της, ο Καζαντζίδης, η μάνα του, ο παρ’ ολίγον γάμος τους, η αρρώστιά της, τα βάσανά της, το παιχνίδι με τον θάνατο. Ένα γνήσιο ποιητικό πρόσωπο μου άνοιγε την καρδιά του. Κι εγώ έκανα το πορτραίτο του μες σε φωτιές και συντρίμμια μιας ζωής που κυλάει αδιάφορη αφήνοντας τα πλάσματά της στην άκρη.
Μέσα σε τάφο βαθύ, χωρίς οίκτο.
Δυνατή και μόνη.
Κρατώντας από τη Σαμψούντα του Πόντου, γεννημένη στα Kοκκινόγεια της Δράμας.
Κι από κει στη Θεσσαλονίκη κι από κει στην Αθήνα.
Μικρό κορίτσι.
Απένταρη, με μόνο κεφάλαιο την ιερή μανία του ρεμπέτικου.
Στο πάλκο όπως και στη ζωή.
Ο άγονος έρωτας με τον Καζαντζίδη.
Η τρελή περιπέτεια με ένα διάσημο τραγούδι χωρίς τέλος.
Η Βάθη, η Ομόνοια, ο Τζίμης ο Χοντρός, η Τριάνα του Χειλά.
Τα άνθη του κακού.
Οι απαγορευμένες ουσίες.
Τα τραγούδια που δεν είπε
Τα συμβόλαια που δεν υπέγραψε.
Η αγία Αμαζόνα, η Σεβάς Χανούμ, λέει όλη τη ζωή της απόψε στον νέο δημοσιογράφο που ήρθε να τη γνωρίσει, αλλά παραδίνεται άοπλος στην τρικυμία του μυαλού της.
Ταυτότητα Παράστασης
Κείμενο: Γιώργος Χρονάς
Σκηνοθεσία – διασκευή: Κωνσταντίνος Ρήγος
Φωτισμοί: Χρήστος Τσιόγκας
Ερμηνεύει η Κωνσταντίνα Μιχαήλ
Στο ρόλο του δημοσιογράφου ο Ιάσονας Χρόνης
Φωτογραφίες: Κωνσταντίνος Ρήγος
Δημιουργικό αφίσας: Κωνσταντίνος Γεωργαντάς
Γραφείο Τύπου – Προβολή: Γιάννης Δαλάκας
Παραγωγή: Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ
Πληροφορίες
www.avlaiatheater.gr
Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ: Τσιμισκή 136, (Πλατεία ΧΑΝΘ)
Τηλέφωνο: 2310 230013
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου 2024, 21:00
Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου 2024, 21:00
Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου 2024, 21:00
Σάββατο 24 Φεβρουαρίου 2024, 21:00
Κυριακή 25 Φεβρουαρίου 2024, 19:00
Τετάρτη 28 Φεβρουαρίου 2024, 21:00
Πέμπτη 29 Φεβρουαρίου 2024, 21:00
Παρασκευή 1 Μαρτίου 2024, 21:00
Σάββατο 2 Μαρτίου 2024, 21:00
Κυριακή 3 Μαρτίου 2024, 19:00
Διάρκεια: 70 λεπτά
Εισιτήρια: 18€ κανονικό, 16€ φοιτητικό, ανέργων, ΑμεΑ
Προπώληση: Ταμείο θεάτρου ΑΥΛΑΙΑ & ticketservices // https://shorturl.at/LST67
Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ Τσιμισκή 136, (Πλατεία ΧΑΝΘ)
T 2310 230013
Γιώργου Χρονά – Σεβάς Χανούμ
Η ιστορία μιας τραγουδίστριας του ’50
Με την Κωνσταντίνα Μιχαήλ
στον ρόλο της θρυλικής τραγουδίστριας
Σκηνοθεσία – διασκευή: Κωνσταντίνος Ρήγος
από 21 Φεβρουαρίου 2024
στο θέατρο ΑΥΛΑΙΑ
ΕΓΡΑΨΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
Είναι, όμως, το έργο του «Σεβάς Χανούμ» μια ευτυχισμένη στιγμή απόλυτης εναρμόνισης ανάμεσα στην εμπειρία συνολικά με τη λογοτεχνική παραγωγή του, στην αγωνιώδη, κρυφή προσδοκία για αρτιότητα στην καλλιτεχνική απόδοση επάνω στη θεατρική σκηνή και στο ίδιο το αποτέλεσμα, όπως το είδα να παίρνει μορφή στο θέατρο «Σημείο».
Γιώργος Παπαγιαννάκης, culture now.gr // https://shorturl.at/lnyH2
Με την άμεση και αφτιασίδιωτη επικοινωνιακή της ερμηνεία, καταφέρνει να πάρει το κοινό μαζί της και να μας κάνει να συναισθανθούμε τις κακουχίες αλλά και τις δόξες της ζωής της Χανούμ. Φαίνεται πως για την ηθοποιό δεν είναι απλώς άλλη μια παράσταση, αλλά υπάρχει κάποιος βαθύτερος λόγος να φέρει επί σκηνής την εν λόγω προσωπικότητα.
Αναστάσης Πινακουλάκης, viewtag.gr // https://shorturl.at/vzSV2
Για 70 λεπτά νιώθεις πως έχεις μπροστά σου την ίδια την Σεβάς Χανούμ, την Αμαζόνα, όπως ήθελε να την αποκαλούν. Μια κανονική Αμαζόνα του πάλκου. Είναι τέτοια η ερμηνεία της Κωνσταντίνας Μιχαήλ που από τη στιγμή που πατά το πόδι της στο σανίδι, γίνεται η φωνή και η ψυχή της Σεβάς.
Δήμητρα Πραντάλου, provocateur // https://shorturl.at/jqNR0
Η Κωνσταντίνα Μιχαήλ δίνει μια ερμηνεία που θα θυμάται για καιρό. Τίποτα πάνω της δεν υπονοεί ότι μπορεί να γίνει μια underground ρεμπέτισσα, όμως στη σκηνή φαντάζει η ιδανική Σαβάς Χανούμ. Φαίνεται ότι αγάπησε αυτή τη λαβωμένη αμαζόνα με τη σπασμένη φωνή και τον τσιγαρόβηχα. Κατάφερε μέσα από την ερμηνεία της, να την αγαπήσουμε κι εμείς.
Διονύσης Χριστόπουλος, musicity // https://shorturl.at/nuvNO
Μέσα στο αφαιρετικό σκηνικό του διαμερίσματός της στη Θεσσαλονίκη του ΄83, το οποίο όμως ανοίγεται με αισθητική αρτιότητα σε ολόκληρη τη ζωή και την ψυχή της, ο Κωνσταντίνος Ρήγος σκηνοθετεί λέξεις, ερμηνείες, μουσικές και συναισθήματα, παρασύροντας τον κάθε έναν από εμάς σε έναν αξέχαστο συγκινησιακό στρόβιλο, την ίδια στιγμή που πλάθει νοητές εικόνες ασύλληπτες, λες και η σκηνή του θεάτρου αποκτά μεγαλειώδη σκηνικά που όμως δεν υπάρχουν παρά στη φαντασία μας.
Μάνος Θηραίος, urbanlife // https://shorturl.at/amwM6
Η Κωνσταντίνα Μιχαήλ δίνει σάρκα και οστά σε μια αυθεντική “λαϊκή” φιγούρα, η οποία στέκεται μπροστά μας ντόμπρα και περήφανη, καταθέτοντας την “αλήθεια” της με μια απλότητα και μια ευθύτητα που αφοπλίζει. Η Σεβάς της, από τη μια μεριά, είναι μια γυναίκα που κουβαλάει το βάρος μιας “γεμάτης” ζωής στους ώμους της, με τη φθορά του χρόνου και την αρρώστια να είναι έκδηλη. Από την άλλη, ως μια γυναίκα που έχει ζήσει “χίλιες” ζωές, αποκτά “τεράστια” σκηνική υπόσταση, για την ανθεκτικότητα της απέναντι στις αντιξοότητες και τις κακουχίες, για την υπέρβαση των κοινωνικών προτύπων, τους αγώνες, τις θυσίες και το χαρισματικό ταλέντο της. Για την αποφασιστικότητα της να αναμετρηθεί με το παρελθόν, με εμάς και τον ίδιος της τον εαυτό.
Αριστούλα Ζαχαρίου, monopoli // https://shorturl.at/noyDQ
Η Κωνσταντίνα Μιχαήλ μοιράζεται τη σκηνή με τον μουσικό Ιάσονα Χρόνη, που υποδύεται τον δημοσιογράφο και που είναι εκείνος που ακούει την ιστορία της Σεβάς Χανούμ μαζί μας και παίρνει τα τραγούδια της και τα μετατρέπει σε μπαλάντες του σήμερα με την ποίηση των λόγων του χθες, μία αδιόρατη μουσική κλωστή που ενώνει τους δύο αυτούς χρόνους. Στο σήμερα είναι που φέρνει την αφήγησή της και η πάντα μοναδική αισθητική κι η σκηνοθετική ματιά του Κωνσταντίνου Ρήγου που χρησιμοποιεί ένα λιτό σκηνικό και τους φωτισμούς του Χρήστου Τζιόγκα για να αναδείξει τους σημαντικούς σταθμούς της ζωής της Σεβάς Χανούμ.
Λία Παπαϊωάννου, ladylike // https://shorturl.at/guvE5
Η ερμηνεία της Μιχαήλ ένας διαμάντι -καμία επιτήδευση, μέτρο θαυμαστό, μετουσίωση στη γυναίκα που ερμηνεύει, με δάκρυα να τρέχουν στα μάγουλα. Πλάι της ο Ιάσονας Χρόνης, στον ρόλο του δημοσιογράφου, παίζει στην ηλεκτρική κιθάρα κάποια τραγούδια της, σημειώνει με κιμωλίες σε τοίχους και πάτωμα λέξεις κλειδιά της αφήγησης, της διαδρομής της. Ο διαμεσολαβητής. Το μέντιουμ που κάλεσε πίσω στη ζωή την τραυματισμένη Αμαζόνα. Την Μακεδόνα.
Κατερίνα Ι. Ανέστη, Iefimerida // https://shorturl.at/cnI59
Ο Κωνσταντίνος Ρήγος, με αφορμή τη συνέντευξη που είχε δώσει η Σεβάς Χανούμ στον Γιώργο Χρονά, δραματοποιεί τη ζωή της Σεβαστής Παπαδοπούλου χωρίς να επαναπαύεται σε μία ακόμη βιογραφική αναπαράσταση. Σε όλη τη διάρκεια δημιουργεί έναν χάρτη γύρω από την Κωνσταντίνα Μιχαήλ ακολουθώντας μία σκηνοθετική φόρμα που αποφεύγει κάθε συναισθηματικό μελοδραματισμό. Η αφήγηση διατηρεί τον ρυθμό της μέχρι και το τελευταίο λεπτό αποκαλύπτοντας όλους τους τόνους και τις αποχρώσεις μια καθαρής δουλειάς που δεν παρασύρεται από επιτηδευμένες συγκινήσεις.
Ειρήνη Δρίβα, olafaq // https://shorturl.at/bFYZ3
Το έργο του Γιώργου Χρονά, “Σεβάς Χανούμ” ανεβάζει στη σκηνή ο Κωνσταντίνος Ρήγος, με την Κωνσταντίνα Μιχαήλ στην ερμηνεία της σπουδαίας λαϊκής τραγουδίστριας με την περιπετειώδη ζωή και καριέρα. Το μονόπρακτο έργο (Οδός Πανός) βασίζεται στις εκτενείς αφηγήσεις της τραγουδίστριας στον συγγραφέα το 1983, το οποίο ακολούθως ο Κωνσταντίνος Ρήγος “μεταμόρφωσε” σε θεατρική παράσταση αφιερωμένη στη μοναδική αυτή ιέρεια του λαϊκού τραγουδιού (2012). Δέκα χρόνια μετά, ο Ρήγος επαναπροσεγγίζει και επανασυστήνει με τον δικό του μοναδικό τρόπο τη θρυλική αυτή μορφή του ελληνικού τραγουδιού με την ηθοποιό Κωνσταντίνα Μιχαήλ να υποδύεται εκ νέου τη Σεβάς Χανούμ.
athinorama team, Athinorama, // https://shorturl.at/cjBDV
Η ιστορία της Σεβάς Χανούμ μου ήταν αρκετά άγνωστη, αν και λατρεύω το ρεμπέτικο τραγούδι και πιο πολύ όλες τις γυναίκες που το υπηρέτησαν καλλιτεχνικά. Ευτυχώς, ο Γιώργος Χρονάς, μετά από εκτενείς συζητήσεις και συνεντεύξεις με την Σεβάς Χανούμ, κατέγραψε εν πολλοίς τη βιογραφία της και την μετέτρεψε σε ένα γλυκόπικρο, ατμοσφαιρικό, μονόπρακτο έργο, το οποίο αργότερα ο Κωνσταντίνος Ρήγος ανέβασε ως θεατρική παράσταση.
Ελπινίκη Νίνου, θέατρο.gr // https://shorturl.at/rL125