Εργαστηρι Σκηνοθεσιας 4 Arts
Οκτάμηνο εργαστήριο σκηνοθεσίας με τον σκηνοθέτη Στρατή Πανούριο
ΘΕΜΑ: «Ένας σκηνοθέτης δημιουργείται»
Σκηνοθεσία
Production – Direction
Mise en scene
Inzenirung….
Η έννοια της σκηνοθεσίας είναι πρόσφατη, χρονολογείται από το δεύτερο μισό του 19 ου αι. Εκείνη την εποχή ο σκηνοθέτης γίνεται «ο επίσημος» υπεύθυνος για τη διάταξη της παράστασης …. ( από το Λεξικό του θεάτρου Patrice Pavis) γενική εποπτεία Κώστας Γεωργουσόπουλος, εκδόσεις Gunteberg.
H 4arts, εμπνέεται από το θέατρο και από όλα όσα το περιβάλλουν, έτσι μεταξύ των μαθημάτων που διεξάγει αναφέρεται και στη σκηνοθεσία.
Πότε ξεκίνησε η σκηνοθεσία; Ποια είναι τα εργαλεία της σκηνοθεσίας;
Σκηνοθεσία εντός και εκτός Θέατρου; Και άλλα πολλά ερωτήματα…
Αυτή είναι η ανάγκη που μας επέβαλε, κατά κάποιο τρόπο, να οργανώσουμε το εργαστήριο σκηνοθεσίας με τίτλο «Ένας σκηνοθέτης δημιουργείται». Ο Στρατής Πανούριος, ηθοποιός και σκηνοθέτης άρτια καταρτισμένος στο πεδίο της σκηνοθεσίας, αναλαμβάνει αυτήν την αποστολή, αναδεικνύοντας τα μονοπάτια της και την εξέλιξή της. Μαζί του η Πηνελόπη Μπεκιάρη, θεατρολόγος, θα σας μεταδώσει τις γνώσεις της πάνω στην ιστορία της Θεατρικής Τέχνης.
Οι ομάδες που αναλαμβάνουν να διδάξουν στην σχολή μας έχουν ως γνώμονα να ξεφύγουν από τα τετριμμένα, να προσεγγίσουν το θέατρο πιο βαθιά και πιο ουσιαστικά. Αν είστε και εσείς ανήσυχο πνεύμα, ελάτε να συνεργαστείτε με την 4arts και να ανακαλύψουμε νέους ορίζοντες.
Ακολουθεί το αναλυτικό πρόγραμμα του εργαστηρίου και τα βιογραφικά των καθηγητών.
Θεματικές ενότητες εργαστηρίου:
Σκηνοθεσία 4 ώρες εβδομαδιαίως:
- Το θέατρο και η σύνδεσή του με τη ζωή
- Η ανακάλυψη της σκηνοθετικής τέχνης
- Ένας σκηνοθέτης δημιουργείται
- Τα «εργαλεία» σκηνοθεσίας
- Κατανοώντας και προσεγγίζοντας τα διαφορετικά είδη θεάτρου
- Μπαίνοντας στο θαυμαστό κόσμο ενός έργου
- Ανακαλύπτοντας τον πυρήνα και τη σκηνική δράση
- Εργασία με τον Ηθοποιό και τους συντελεστές
- Η πρόβα ως ένα πεδίο πειραματισμού
- Αναλύοντας ένα θεατρικό έργο
- Η δύναμη των λέξεων
- Διαδικασία σκηνοθεσίας
- Δημιουργία της προσωπικής σκηνοθετικής ματιάς
- Τα χαρακτηριστικά που δημιουργούν ένα ολοκληρωμένο έργο τέχνης
- Εκλεκτικές συγγένειες Α΄: Σκηνοθετώντας έλληνες συγγραφείς του 20ου αιώνα
- Εκλεκτικές συγγένειες Β’ : Σκηνοθετώντας Αισχύλο, Σοφοκλή, Ευριπίδη, Σαίξπηρ, Ίψεν, Τσέχωφ, Στρίντμπεργκ, Μπέκετ, Ουίλιαμς, Μάμετ
- Η σκηνοθεσία σε μη θεατρικούς χώρους
- Οι νέες τεχνολογίες στη σκηνοθεσία
- Επιστήμη και σκηνοθεσία
- Ο σκηνοθέτης ως φιλόσοφος, οραματιστής και προφήτης
- Το επάγγελμα του σκηνοθέτη σήμερα
- Βιβλιογραφία
Ιστορία Θεάτρου 2 ώρες εβδομαδιαίως:
Οι ενότητες που θα μελετηθούν κατά τη διάρκεια αυτού του σεμιναρίου είναι οι εξής:
- Η γένεσις του θεάτρου – ανάδυση της υποκριτικής τέχνης
- Αρχαιοελληνική και ρωμαική δραματουργία (αρχαίοι τραγικοί και κωμικοί)
- Το θέατρο από τους “σκοτεινούς χρόνους” έως τον ανθρωπισμό της Αναγέννησης (θρησκευτικά-εκκλησιαστικά δράματα, παραστατικά έθιμα, μωρίες, commedia dell arte, Shakespeare)
- Νεοκλασικισμός: ο χρυσός αιώνας της Ισπανίας και της Γαλλίας (από τον Calderon στον Moliere)
- Το θέατρο του Διαφωτισμού και του Ρομαντισμού (Voltaire, Sturm und Drang)
- Ευρωπαικό θέατρο από το 1850 ως τα τέλη του 19ου (Ίψεν, Στριντμπεργκ, Τσέχωφ, Θέατρο τέχης Μόσχας, κλπ)
- Το θέατρο του 20ου: νέα ρεύματα και τάσεις ως τον Β’ Παγκόσμιο (Αναδιοργάνωση Κρατικών Θεάτρων, Θεατρική αποκέντρωση, Φεστιβάλ, Μπαρώ και Βιλάρ, Ζαν Βιλάρ – Φεστιβάλ Αβινιόν, Δραματουργικές αναζητήσεις, Υπαρξισμός, Ζαν-Πωλ Σαρτρ , Αλμπέρ Καμύ, Θέατρο του Παραλόγου, Σάμιουελ Μπέκετ, Ευγένιος Ιονέσκο, Ζαν Ζενέ. κλπ)
- Ευρωπαικό και αμερικάνικο μεταπολεμικό θέατρο (Θέατρο και δραματουργία στις Ηνωμένες Πολιτείες: Άκτορς Στούντιο, Οφ – Μπρόντγουεϊ, Σερκλ ιν δη Σκουέαρ, Φήνιξ Θήατερ, Δεκαετία του 1960, Λίβινγκ Θήατερ, ΛαΜάμα Εξπεριμένταλ Θήατερ Κλαμπ και Νέα αμερικανική δραματουργία)
Στόχος είναι η θεωρητική κατάρτηση των ενδιαφερόμενων νέων σκηνοθετών μέσα από τη μελέτη της ιστορίας του θεάτρου και της δραματουργίας, πολυσήμαντο εργαλείο για την μετέπειτα επαγγελματική τους σταδιοδρομία.
Στη διάρκεια του Εργαστηρίου θα οργανωθούν συναντήσεις με καταξιωμένους σκηνογράφους, ενδυματολόγους, κινησιολόγους, φωτιστές και άλλους συντελεστές παραστάσεων.
Το αποτέλεσμα του εργαστηρίου θα παρουσιαστεί σε θεατρική σκηνή της Αθήνας.
Το σεμινάριο απευθύνεται σε όσους θέλουν να ασχοληθούν επαγγελματικά με τη σκηνοθεσία.
Έναρξη : Τρίτη 8 Οκτώβριου 2019 – Λήξη : Τρίτη 26 Μαΐου 2020
Ώρες : Τρίτη 11:00 – 17:30
Διδάσκων καθηγητής σκηνοθεσίας: Στρατής Πανούριος ηθοποιός – σκηνοθέτης – συγγραφέας.
Διδάσκουσα καθηγήτρια Ιστορίας Θεάτρου – Δραματολογίας: Πηνελόπη Μπεκιάρη
Κόστος: 150 € μηνιαίως
ΑΡΙΘΜΟΣ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΩΝ: 12
ΑΙΤΗΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ : μέσω αποστολής βιογραφικών στο 4arts.athens@gmail.com έως 27 Σεπτεμβρίου 2019
Τόπος διεξαγωγής:
4Arts, Σαπφούς 9, Γαλάτσι,Τ.Κ. 111 46 πρόσβαση από κέντρο λεοφωρείο 608, τρόλει 14 και 5
Πληροφορίες: 6948302375 Κωνσταντάκη Μαίρη
Βιογραφικά Καθηγητών:
Στρατής Πανούριος
Ο Στρατής Πανούριος γεννήθηκε στη Λέσβο, είναι σκηνοθέτης θεάτρου & σκηνοθέτης κινηματογράφου, θεατρικός συγγραφέας και ηθοποιός.
Σπούδασε σκηνοθεσία Θεάτρου στο Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας και σκηνοθεσία Κινηματογράφου στο New York College στην Αθήνα, συγγραφή στην Εταιρεία Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων και Υποκριτική στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου.
Σαν σκηνοθέτης έχει συνεργαστεί με το Εθνικό Θέατρο, Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα Πάτρας, Κέρκυρας, Αγρινίου ενώ σκηνοθετεί παραστάσεις στην Αθήνα, Λέσβο και Ιταλία. Τα θεατρικά έργα του έχουν παιχτεί στην Ελλάδα και Κύπρο. Είναι μέλος του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου και συνεργάτης του Σουηδικού Ινστιτούτου Αθηνών. Είναι επίσης ιδρυτικό μέλος του Καλλιτεχνικού Οργανισμού «Κοχύλι».
Τον τελευταίο χρόνο συνεργάζεται με το Μουσείο Μπενάκη και το Εθνικό Θέατρο υλοποιώντας μαζί με ηθοποιούς και τους επιμελητές του Μουσείου, μια πρωτοποριακή για τα ελληνικά δεδομένα δράση. Ένα ερευνητικό πρόγραμμα με τίτλο «Από τη σιωπή της Προθήκης στο Θεατρικό Λόγο». Πρόκειται για μια διαφορετική μουσειακή περιήγηση στην οποία δραματοποιημένα κείμενα φωτίζουν πτυχές της ιστορίας που τα ίδια αντικείμενα αφηγούνται.
Τον Νοέμβριο του 2016 συμμετέχει στην υλοποίηση της πρωτοποριακής δράσης των Φυλακών Κορυδαλλού, του Εθνικού Θεάτρου και του Υπουργείου Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και της Γενικής Γραμματείας Αντεγκληματικής Πολιτικής στην δημιουργία του 1ου Θεατρικού Εργαστηρίου μέσα στις φυλακές. Από τον Ιανουάριο – Ιούνιο του 2016 συνεργάστηκε επίσης και με το Κέντρο Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων «Εν Δράση» μέσα στις φυλακές Κορυδαλλού.
Διδάσκει υποκριτική και σκηνοθεσία, ενώ έχει γράψει και ίδιες μεθόδους όπως: «Ο Παίκτης της Στιγμής» και «Σκηνοθετώντας το Θαυμαστό».
Πηνελόπη Μπεκιάρη
Σπούδασε με υποτροφια ΙΚΥ στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών.