TOP

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ ΜΑΡΑΤΗ : ΤΟ ΕΡΓΟ ΔΕΝ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ ΠΟΤΕ

Συνέντευξη:Αγγελική Κερπιτσοπούλου

Η Αλεξάνδρα Μαράτη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Τεχνών Βιέννης (Universität für angewandte Kunst in Wien) με καθηγητή τον Ch. Ludwig Attersee (1994-2000).

Ίδρυση της Artis Causa Gallery στη Θεσσαλονίκη (2007-2017).

Συμμετοχή σε περισσότερες από 18 ατομικές και 80 ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό: Αυστρία, Γερμανία, Ελβετία, Η.Π.Α, Ιταλία, Λιθουανία, Ρωσία, Ισπανία, Αργεντινή, Τουρκία, Φινλανδία, Λουξεμβούργο.

Σε σημαντικά πρότζεκτ, art fairs, residencies: Biennale 1 / Biennale Symbiosis  Δημήτρια / Μomus, Θεσσαλονίκη. Art Thessaloniki, Art Athina, Chania–Art, Art Zurich, Art Vilnius, Berliner Liste, Contemporary Istanbul, International Istanbul, Selection Art Fair Moscow. Künstlerhaus Vienna, Chobot Gallery Vienna, Open 13-Venice, MΙΕΤ / Μουσείο Βυζαντινού πολιτισμού / Casa Bianca, Θεσσαλονίκη. Γκαλερί Τεχνοχώρος και Καπλανών, Αθήνα.

Art residencies Tampere Φινλανδία και Kemijärvi-Λαπωνία

Biodynamic Garden, είναι η νέα επιδαπέδια  εγκατάσταση που εκτίθεται μέχρι τις 21.05.2023 στα πλαίσια της Biennale 8 Θεσσαλονίκης και η οποία συνδιαλέγεται με την τρέχουσα έκθεση “Οργανική τέχνη: Η Πρωτοπορία στο Πέτρογκραντ”.Πως αυτά  συνδέονται και ποιο το κοινό τους νόημα;

Ακολούθησα το θεωρητικό πλαίσιο του Rudolph Steiner, ενός αυστριακού αρχιτέκτονα – παιδαγωγού, αλλά ουσιαστικά εμπνευσμένου φιλοσόφου και οραματιστή, σύγχρονου του Ματιούσιν, που έδρασε τις δεκαετίες του ’20 -’30 στον 20ό αιώνα. Η ολιστική του αντίληψη για τη φύση, μου υπαγόρευσε την εγκατάσταση του βιοδυναμικού μου κήπου (BIODYNAMIC GARDEN):
Χώμα πλασμένο μαζί με θραύσματα κριστάλλων, μαλλί βιολογικής εκτροφής, δίχτυα από βιολογικά νήματα, βιολογικές βαφές, και φύλλα ευκαλύπτου, κουμαριάς ή ροδόφυλλα, αποτελούν τα στοιχεία των διαστρωματώσεων που χτίζουν τον κήπο, σε ένα πειραματικό πλαίσιο συνεχούς εξέλιξης και εσωτεριστικής αναζήτησης που οδηγεί στις αντιλήψεις του Ματιούσιν.
Η διευρυμένη όραση, η εκπαίδευση των αισθήσεων, το ρομαντικό – ουτοπικό, και κβαντοφουτουριστικό στοιχείο, που χαρακτηρίζουν την οργανική τέχνη της πρωτοπορίας του Πέτρογκραντ, καθώς και η διαχείριση του φωτός, που μετασχηματίζει τα γεωμετρικά σχήματα, είναι κοινοί τόποι ανάμεσα στην έκθεση και την εγκατάσταση. Και πάνω από όλα, η ΡΟΗ.

– Τι επιθυμείτε να εκφραστεί μέσα από τον τίτλο Ιχνηλάτες της φύσης; Ποια η σύνδεση της έκθεσης  με το φυσικό περιβάλλον;

Ο τίτλος προσδιορίστηκε από την κ. Τσαντσάνογλου, αφότου ετοιμάστηκαν τα έργα και των τριών καλλιτεχνών που φιλοξενεί το ισόγειο του μουσείου στα πλαίσια της Biennale 8.
Μετά από ενδελεχείς έρευνες σε αγορές και φάρμες της Γερμανίας και της Βιέννης, πόλη στην οποία περνώ αρκετούς δημιουργικούς μήνες το χρόνο, ανακάλυψα φυσικά, σπάνια υλικά και προϊόντα που παράγονται σήμερα βασισμένα σε συνταγές και θεωρίες του Steiner (όπως Demeter, Welleda etc.).
Μέσα από ένα πλήθος ζυμώσεων και φυσικών πρακτικών, σύμφωνα με τις αρχές που διέπουν τις σύγχρονες βιοδυναμικές καλλιέργειες και διατυπώθηκαν και από τον Steiner, διαμορφώσαμε όλο το πρότζεκτ.

Marati Vadakoglou

–  Ως εικαστικός έχετε πειραματιστεί  με διάφορα είδη τέχνης και σε διαφορετικούς τόπους και μέρη. Ποιο είδος είναι αυτό που σας εκφράζει περισσότερο και πως βλέπετε την Θεσσαλονίκη ως ένα μέρος καλλιτεχνικής δημιουργίας;

Αγαπώ τη ζωγραφική όσο και τις κατασκευές, διαχειρίζομαι και τα δύο είδη με παρόμοιο τρόπο σκέψης και πνευματικής αναζήτησης, έπειτα από ατομική περιπλάνηση σε διαφορετικούς τόπους και χρόνους, φιλοσοφικά μονοπάτια της Ανατολής και της Δύσης, και την σύγχρονη επικαιρότητα με την αστείρευτη θεματολογία της. Με αυτόν τον τρόπο προκύπτουν έργα εσωτερικής σύνδεσης με την Οικουμενικότητα. Και τα δύο είδη χαρακτηρίζονται από μία κοινή αρχιτεκτονική διάταξη, όπως ασύμμετρα γεωμετρικά σχήματα, επιστρώσεις, συμπλέγματα χρωμάτων και σχημάτων που επικοινωνούν μεταξύ τους με αόρατα νήματα (ΟΠΩΣ ΕΠΑΝΩ ΕΤΣΙ ΚΑΙ ΚΑΤΩ).
Η βάση μου είναι η Θεσσαλονίκη, μία πόλη με πολλούς αξιόλογους καλλιτέχνες, και λίγες μεν, αλλά πολύ
high επιπέδου γκαλερί.

– Πίσω από κάθε έργο και καλλιτέχνη υπάρχει συνήθως και κάποιος επιμελητής όπου προβάλει αυτή τη δουλειά. Στην περίπτωση του  Biodynamic Garden, επιμελήτρια είναι η Μαρία Τσαντσάνογλου. Πως θα όριζες την σχέση καλλιτέχνη – έργου – επιμελητή;

Μέσω του έργου ξεκίνησε μία στενή πνευματική σχέση μεταξύ μας, ένας τηλεπαθητικός διάλογος στον οποίο συμμετέχουν και οι υπόλοιποι καλλιτέχνες-εκθέτες, συχνά νιώθω ότι αντιλαμβανόμαστε παρόμοια μηνύματα μέσα από διαφορετικές διαδρομές που τις συνδέει το ΑΟΡΑΤΟ ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΟ ΝΗΜΑ. Μία τεράστια είσπραξη ηδονής,  όπως αυτή που αφυπνίζει τις αισθήσεις στον κήπο (BIODYNAMIC GARDEN).

– Πως ξεκινάτε και πως τελειώνετε ένα έργο τέχνης; Από που αντλείτε έμπνευση και πότε καταλαβαίνετε ότι το έργο αυτονομήθηκε και έφτασε το τέλος του;

Η φλασιά είναι το παν. Συχνά με επισκέφτεται στον ύπνο μου, ή σκαλίζοντας σε διάφορα βιβλία……. Ακολουθούν τα προσχέδια και αγρυπνίες διαλογισμού επάνω τους. Το έργο δεν τελειώνει ποτέ.

– Τι σημαίνει η ύπαρξη  του θεσμού της BIENNALE τόσο για την πόλη μας όσο και για τους καλλιτέχνες αυτής;

Είναι ο πιο σημαντικός και απαιτητικός εικαστικός θεσμός της πόλης και της ευρύτερης περιοχής. Αποτελεί μια πλατφόρμα παρουσίασης καταξιωμένων καλλιτεχνών από όλον τον κόσμο. Δίνει τη δυνατότητα στους Έλληνες καλλιτέχνες να επικοινωνήσουν με καλλιτέχνες του εξωτερικού. Ειδικά η φετινή Biennale είναι πολυδιάστατη, με πολλαπλές εκδηλώσεις και εκτενές πειραματικό πρόγραμμα, δημιουργώντας ένα forum συζητήσεων πέραν των αυστηρά καλλιτεχνικών ενδιαφερόντων. Το θέμα είναι ευρύ και αφορά όλους τους πολίτες.

– Αν σας ζητούσα να ξεχωρίσετε ένα Έλληνα καλλιτέχνη εν ζωή του οποίου το έργο θαυμάζετε ποιος θα ήταν αυτός και γιατί;

Δεν επιτρέπω στον εαυτό μου να κάνει διαχωρισμούς ιδιαίτερα μεταξύ καλλιτεχνών. Μου αρέσουν τόσοι πολλοί…….

– Το έργο Biodynamic Garden μιλάει για μια συνεχή εξέλιξη. Τι ρόλο παίζει η εξέλιξη στον κόσμο της τέχνης και κατά πόσο είναι αναγκαία;

Η τέχνη συμβαδίζει με τη εξέλιξη, και πολλές φορές, λόγω υψηλής συνειδητότητας των δημιουργών, προηγείται αυτής.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Σελίδα στο fb: f/b: https://www.facebook.com/ThessCulture.gr/?ref=bookmarks 

Καθώς και κανάλι στο youtube: : https://www.youtube.com/channel/UCN-M-45CYwJZUFtCPb2DwYQ?view_as=subscriber με ενδιαφέρουσες συνεντεύξεις αλλά και ποικίλα αφιερώματα

Συνέντευξη:Αγγελική Κερπιτσοπούλου

Η Αγγελική Κερπιτσοπούλου γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη.

Σπούδασε Θεωρητικός & Ιστορικός της τέχνης στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας και το πρώτο μεταπτυχιακό της στην Ψηφιακή Κουλτούρα & Νέα Μέσα στο Πανεπιστήμιο της Ουτρέχτης.

Πρόσφατα απέκτησε το δεύτερο Μεταπτυχιακο της Δίπλωμα στη Μουσειολογία & Διαχείριση Πολιτισμού του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Κύρια ερευνητικά της ενδιαφέροντα είναι τόσο η κοινωνική αλλαγή μέσα από την τέχνη, όσο και αλληλεπίδραση των νέων τεχνολογιών σε αυτή και στο Νέο Μουσείο.