Διεθνες Παζαρι Θεσσαλονικης
Άρθρο του Παύλου Παυλίδη

Φέτος, μετά από 30 χρόνια, αποφάσισα να επισκεφθώ την έκθεση. Παρ’ ότι περάσανε τρεις δεκαετίες από την τελευταία μου επίσκεψη, ακόμα θυμάμαι εικόνες και συναισθήματα που είχα βιώσει τότε. Θυμάμαι το περίπτερο της Αμερικής. Πρώτη φορά στη ζωή μου έβλεπα από κοντά μια Harley Davinson. Θυμάμαι πόσο εντύπωση μου είχε κάνει ο κόσμος. Μεγαλώνοντας σε ένα χωριό, η κοσμοπλημύρα στις εγκαταστάσεις της Έκθεσης ήταν κάτι συγκλονιστικό στα μάτια μου. Θυμάμαι το περίπτερο της Γερμανίας, που είχε αυτοκίνητα σαν του μπαμπά. Πιο καινούργια αλλά ίδια μάρκα. Θυμάμαι το λουνα παρκ…………………..
Και ξαναπήγα φέτος. Εντάξει, μεγάλωσα, ταξίδεψα, οπότε δεν περίμενα να νιώσω το ίδιο δέος και τον ίδιο ενθουσιασμό με αυτόν που έζησα πριν από 30 χρόνια. Αλλά αυτό που αντίκρισα ήταν απογοητευτικό.
7 ευρώ η είσοδος. Με έκπτωση για οικογένειες αλλά όχι για ανέργους. Προχωράω ακάθεκτος και μπαίνω στην έκθεση. Και μπαίνω στο πρώτο περίπτερο. Και μπαίνω και στο δεύτερο περίπτερο. Και μπαίνω και στο τρίτο περίπτερο. Μετά από περίπου πέντε ώρες την έχω γυρίσει όλη και πραγματικά είμαι αποσβολωμένος για το Διεθνές Παζάρι Θεσσαλονίκης.
Θα κάνω μια παρένθεση και θέλω να στείλω το μήνυμα προς το δήμαρχο Προποντίδας. Το πανηγύρι στον Άγιο Μάμα έχει όλα τα φόντα να γίνει και αυτό Διεθνές.
– Κύριε Δήμαρχε της περιοχής, προσφέρομαι να βοηθήσω για να κάνουμε το πανηγύρι σας, Διεθνής Έκθεση. Μην γελάτε. Και περισσότερους εκθέτες έχετε και περισσότερο κόσμο και σίγουρα περισσότερους ξένους. Οπότε σίγουρα θα γίνει πιο Διεθνές από τη Δ.Ε.Θ. Όραμα χρειάζεται και σωστό σχεδιασμό. Αν η Θεσσαλονίκη πουλάει αυτή την διοργάνωση ως διεθνή τότε θα γίνουν χρυσές δουλειές στον Άγιο Μάμα.
Κλείνω την παρένθεση, ελπίζοντας ο δήμαρχος να μην ξεχάσει αυτόν που του έδωσε την ιδέα για τη Δ.Ε.Π. (Διεθνής Εμπορική Πανήγυρις) Αγίου Μάμα.
Ξαναγυρνάω στη ΔΕΘ και προσπαθώ να κρίνω όσο πιο αντικειμενικά γίνεται.
Θα ξεκινήσω με κάποιους από τους εκθέτες. Στην φετινή έκθεση, είχαν περίπτερα:
– Επιμελητήριο Ν.Σερρών
– Διεθνές Μαραθώνιος Μ. Αλέξανδρος
– Ε.Υ.Α.Θ.
– Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία
– Δικηγορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης
– Ιατρικός Σύλλογος
– Δήμος Βάρης
– ΠΑΟΚ
– ‘Αρης
– Ηρακλής
– Μαξιλάρια (μέτρησα παραπάνω από 15 διαφορετικά περίπτερα πώλησης μιας συγκεκριμένης μάρκας μαξιλαριών, το όνομα της οποίας μου διαφεύγει)
– Όλα τα προϊόντα που πωλούν οι εκπομπές telemarketing (έξυπνο λάστιχο, συσκευές αποτρίχωσης για το μπικίνι, σφουγγαρίστρες, καθαριστές τζαμιών)
– Το Φιλτράκι
– Όλα τα υπουργεία του ελληνικού κράτους
– Ε.Υ.Α.Θ.
– Ελληνικός Στρατός
– Ανώνυμη εταιρία Διώρυγας Κορίνθου
– Περίπτερα με πίτες, σφολιάτες, πιροσκί, τυριά και μέλια
– Και φυσικά η τιμώμενη χώρα η Ινδία
– Και είδη Λαϊκής (ότ,ι πάρεις 1€, 12 ζευγάρια κάλτσες 5€ & 2 βρακιά 4€)
Αν κάποιος ενδιαφέρεται να δεις τον πλήρη κατάλογο των εκθετών μπορεί να χρησιμοποιήσει το παρακάτω hyperlink
Θα μπορούσα να συνεχίσω να γράφω για τους εκθέτες και πόσες «χωρίς ουσία» συμμετοχές βρήκα. Αλλά προσπάθησα να κρατήσω τις πιο τρανταχτές.
Μια διεθνής έκθεση έχει ως σκοπό να τραβήξει κόσμο από όλο τον πλανήτη για να έρθουν να δουν νέες επαγγελματικές προτάσεις, νέα προϊόντα, νέες τάσεις και γενικότερα να μπορέσουν να προωθήσουν κάποιον συγκεκριμένο κλάδο.
Διεθνή Έκθεση αλλά όχι κλαδική έχουμε μόνο εμείς. Ελληνική πατέντα. Τον καιρό που το εμπόριο μέσω internet ανθεί, εμείς κάναμε μια έκθεση για να πωλούνται είδη πανηγυριού. Θέλω πολύ να μάθω τη λογική αυτών που επέλεξαν τους συγκεκριμένους εκθέτες. Ποιος πίστεψε ότι μπορεί να προσελκύσει μεγάλους επενδυτές και να βάλει τη ΔΕΘ στον παγκόσμιο χάρτη εμπορίου με αυτούς τους εκθέτες. Δηλαδή περιμένουν τα μεγάλα μυαλά της ΔΕΘ, να ξεκινήσει κάποιος από την Νορβηγία για να έρθει στην ΔΕΘ για να ενημερωθεί για το δήμο Βάρης ή για «το φιλτράκι»? Ή μήπως για να αγοράσει κάλτσες και βρακιά για τον κρύο χειμώνα του Βορρά. Όταν επιλέγαν τον ΕΥΑΘ ως εκθέτη, ποιους σκοπεύανε να προσελκύσουν? Περιμένανε να φέρουν μεγάλους scouters, με τα περίπτερα των ΠΑΟΚ, Άρη και Ηρακλή (Ο οποίος Ηρακλής, φορολογικά μπορεί και να μην υπάρχει. Οι υπεύθυνοι της ποδοσφαιρικής ομάδας ψάχνουν να αγοράσουν το ΑΦΜ κάποια άλλης ομαδάς για να μπορέσουν να πάρουν μέρος σε κάποια μικρή κατηγορία)? Τι ακριβώς περιμένανε να προσφέρει το επιμελητήριο Σερρών, ο Ιατρικός σύλλογος και ο Δικηγορικός σύλλογος Θεσσαλονίκης?
Γιατί έπρεπε τα υπουργεία να έχουν περίπτερα στη ΔΕΘ. Προφανώς και στο μυαλό κάποιων είναι μια καλή κίνηση εξωστρέφειας του ελληνικού κράτους. Βέβαια είναι πασιφανές ότι αν δεν είχαν περίπτερα τα υπουργεία και ο στρατός, η ΔΕΘ θα ήταν μικρότερη κατά 50% με 60% από το μέγεθος που είχε φέτος. Και από αυτό προκύπτει και ένα άλλο θέμα. Η ΔΕΘ είναι ανωνυμη εταιρία με διοικητικό συμβούλιο, μετόχους και είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο. Από πότε το ελληνικό κράτος χρηματοδοτεί, ως πελάτης, μια εισηγμένη Α.Ε.?
Και τώρα η τιμώμενη χώρα. Το περίπτερο της Ινδίας. Τι παρακμή? Δηλαδή ο Ινδός πρέσβης είναι περήφανος για την εικόνα που παρουσίασε η χώρα του στη Δ.Ε.Θ? Όλο το περίπτερο ήταν γεμάτο μικροπωλητές που πουλούσαν φουλάρια, πορτοφόλια, τσάντες, δερμάτινες ζώνες, ξύλινα ελεφαντάκια και κοσμήματα. Σε όλο το περίπτερο οι Ινδοί κυκλοφορούσαν ξυπόλητοι και χρησιμοποιούσαν τους πολλούς κενούς χώρους για να κοιμούνται ή να τρώνε. Πως ακριβώς τιμήσαμε εμείς την Ινδία? Τι ευκαιρίες βρήκαν οι Έλληνες επιχειρηματίες στο περίπτερο της τιμώμενης χώρας? Για να μην αναφέρω αυτά τα περίφημα ελεφαντάκια που στολίζανε τους κεντρικούς δρόμους της πόλης

Σύνταξη:Παύλος Παυλίδης

Γεννήθηκα στην Γερμανία (τότε Δυτική Γερμανία) το 1975. Μεγάλωσα, πήγα σχολείο και τελικά έφυγα από την Παλαιοκώμη Σερρών το 1994 για να σπουδάσω. Το 2000 τελείωσα και το ΜΒΑ και μετά από ένα σύντομο πέρασμα στον ελληνικό στρατό, βγήκα στην αγορά εργασίας. Κατέληξα για πολλά χρόνια στέλεχος σε πολυεθνική εταιρία.
Αλλά αν για κάτι είμαι περήφανος είναι γιατί μπορώ να σκέφτομαι.
Τα υπόλοιπα θα τα πουν οι άνθρωποι που με γνωρίζουν.
Αγαπημένο μου quote, από την «Ασκητική» του Καζαντζάκη:
«’Ο,τι δεν συνέβη ποτέ, είναι ό,τι δεν ποθήσαμε αρκετά»