TOP

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΑΖΑΡΟΥ: ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΨΥΧΗ, ΣΤΙΓΜΕΣ ΑΝΑΤΑΣΗΣ Ή ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ…ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ Η ΤΕΧΝΗ

Συνέντευξη:Αγγελική Κερπιτσοπούλου

Ο Δημήτρης Λαζάρου Εκπαιδευτικός και υπεύθυνος οργάνωσης κι επικοινωνίας εικαστικών εκθέσεων.

–           Πως ήρθε στην ζωή σας η ενασχόληση σας με την τέχνη και πόσο την άλλαξε αυτή η δραστηριότητα σας;

Ήρθε με την προώθηση της ατομικής έκθεσης φίλου μου εικαστικού, το 2013. Τότε ουσιαστικά άρχισα να ανακαλύπτω την Τέχνη μέσα από τα έργα σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών, τις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν να φέρουν με τα έργα τους τα εικαστικά μπροστά από το φως των προβολέων και φυσικά τις δύσκολες συνθήκες μέσα στις οποίες εμπνέονταν και δημιουργούσαν.

–           Σήμερα η διοργάνωση και η επιμέλεια μιας έκθεσης έχει φύγει από τα χέρια των ‘’ειδικών’’ και έχει ανοίξει σε ένα ευρύτερο κοινό, το οποίο ασχολείται με αυτό τον τομέα. Πως πιστεύετε ότι επηρεάζει αυτό το τι βλέπουμε εικαστικά πλέον να συμβαίνει;

Σεβόμαστε πάντα τις γνώσεις των «ειδικών» και την ιστορία τους. Άλλωστε συνέβαλαν και συμβάλλουν πάντα να υπάρχουν πολύ σημαντικά γεγονότα ή εκδηλώσεις που αφορούν μεγάλους Έλληνες εικαστικούς και που μόνο εκείνοι μπορούν να χειριστούν λόγω γνώσεων και εμπειρίας. Από εκεί και πέρα, η ενασχόληση με τη διοργάνωση ή επιμέλεια από άτομα που μπορεί να θεωρούνται, όχι τόσο «ειδικοί» βοήθησε να έρθουν πιο κοντά στο κοινό, εικαστικοί που προσπαθούν να βρουν το δικό τους βηματισμό στην Τέχνη, που χρειάζονται μια ώθηση για  να συνεχίζουν να δημιουργούν, που έχουν το ταλέντο να προχωρήσουν ή να «αναγνωριστούν» από το φιλότεχνο κοινό. Εκείνο που έχει πρωτεύουσα σημασία είναι όποιος επιμελείται μιας έκθεσης ή μιας εκδήλωσης που αφορά τα εικαστικά, να σέβεται και τους εικαστικούς που συμμετέχουν σε αυτή και φυσικά το φιλότεχνο κοινό, προσφέροντας τους ένα αξιοπρεπές και άρτιο αποτέλεσμα.

–           Είναι η τέχνη αυτή που θα επιφέρει την κοινωνική αλλαγή στα χρόνια που έρχεται και αν ναι πως το φαντάζεστε;

Θεραπεία στην ανθρώπινη ψυχή, στιγμές ανάτασης ή προβληματισμού, γνώση και αισθητική απόλαυση που τις περισσότερες φορές είναι ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΕΙΣΟΔΟΥ, και πολλά ακόμη μπορεί να προσφέρει η Τέχνη. Εφόσον η παιδεία φέρει τα εικαστικά μπροστά από τα φώτα των προβολέων, ώστε να τονιστούν όλα όσα μπορεί να προσφέρει, ίσως τότε, η Τέχνη να επιφέρει και κοινωνική αλλαγή.

–           Σε μια εποχή όπου κυριαρχεί η ψηφιακή πραγματικότητα, πόσο αναγκαία θεωρείτε ότι είναι και η ψηφιοποίηση των εικαστικών δρώμενων καθώς και η επικοινωνία αυτών μέσω των νέων μέσων;

Είτε αρέσει είτε όχι, η ψηφιακή πραγματικότητα είναι η πραγματικότητα του μέλλοντος. Το διαδίκτυο, οι ψηφιακές πωλήσεις, οι ψηφιακές εκδοχές έργων Τέχνης που δημιουργούν ήδη ψηφιακές συλλογές έργων Τέχνης σημαντικής μεταπωλητικής αξίας, είναι μια πραγματικότητα που μπορεί να «ξενίζει» τους εικαστικούς και το κοινό που παραμένει δύσπιστο, ιδιαίτερα στην Ελλάδα, σχετικά με την αξία που μπορεί να έχει η Τέχνη, εφόσον αφεθεί στα χέρια ενός ψηφιακού μέλλοντος που φαντάζει τόσο κοντινό αλλά και τόσο απόμακρο και ψυχρό. Ζώντας στο ψηφιακό παρόν, η επικοινωνία κάθε εικαστικής έκθεσης ή εκδήλωσης μέσω διαδικτύου είναι πολύ σημαντική, μια κι έτσι, ειδικά η νέα γενιά που μπορεί να αποτελέσει τη νέα γενιά συλλεκτών έργων Τέχνης, έρχεται πιο κοντά και αρχίζει να μυείται στην Τέχνη. 

–           Αν σας ζητούσαν να επιλέξετε τρία αγαπημένα σας έργα από την ιστορία της τέχνης, ποια θα ήταν αυτά και γιατί;

Δε θα επέλεγα τρία έργα αλλά τον «Έλληνα» και τα έργα του, δηλαδή τον El Greco (Δομήνικο Θεοτοκόπουλο), τον πρόδρομο της μοντέρνας Τέχνης.

–           Το τελευταίο σας concept έχει ως θεματική το κίτρινο χρώμα. Πως προέκυψε αυτή η επιλογή, τι συμβολίζει και τι να περιμένει να δει κάποιος που θα την επισκεφτεί;

Οι ειδήσεις που κυριαρχούν είναι δυσάρεστες έως ζοφερές. Χρειαζόμαστε λοιπόν λίγο χρώμα σε μια ζωή που συνεχίζει να μας δείχνει τη δυσάρεστη πλευρά της. Έτσι προέκυψε το project RAINBOW – ΟΥΡΑΝΙΟ ΤΟΞΟ που αποτελείται από 6+1 ομαδικές εικαστικές εκθέσεις. Οι έξι είναι αφιερωμένες στα έξι από τα επτά χρώματα του ουράνιου τόξου ενώ η έβδομη ξεχωρίζει ως μία, μια και πραγματεύεται τη διαφορετικότητα της οποίας σύμβολο είναι το ουράνιο τόξο. Η πρώτη λοιπόν ομαδική έκθεση του project RAINBOW – ΟΥΡΑΝΙΟ ΤΟΞΟ είναι αφιερωμένη στο κίτρινο χρώμα που είναι συνδεδεμένο κατεξοχήν με τον ήλιο, το φως, τον πλούτο, τη δόξα, την αισιοδοξία και την ευτυχία. Εκείνο που χαρακτηρίζει τις εκθέσεις που οργανώνω και επικοινωνώ είναι η ποικιλομορφία των έργων, οι διαφορετικές τεχνικές και το «πάντρεμα» έργων που φαντάζουν μοναδικά, αλλά και ταυτόχρονα τόσο «έτοιμα» να αναδείξουν το ένα το άλλο βρισκόμενα στον ίδιο χώρο και φυσικά να αναδείξουν τον χώρο στον οποίο παρουσιάζονται. Έχω τη χαρά και τη τιμή να οργανώνω τις περισσότερες εκθέσεις στον ιστορικό χώρο του Ελληνογαλλικού Συνδέσμου, στην καρδιά της Αθήνας, το Κολωνάκι. Στην πλατεία λοιπόν Κολωνακίου, στον αριθμό 2 (είσοδος δίπλα στην τράπεζα Πειραιώς), στον 4ο όροφο μπορείτε να έρθετε έως το Σάββατο, 29 Οκτωβρίου και να δείτε τα έργα 22 σύγχρονων αξιόλογων εικαστικών. Όπως προανέφερα το project θα συνεχιστεί με ακόμα 5+1 ομαδικές εκθέσεις έως το καλοκαίρι του 2023.

–           Παράλληλα βρίσκεστε στην ετοιμασία ενός βιβλίου Τέχνης με τίτλο «Η Τέχνη, ο Εαυτός μου». Πείτε μας λίγα λόγια γι’ αυτό.

Το αισθάνομαι ήδη ως ένα παιδί που γεννιέται για να αναδειχθεί η σύγχρονη εικαστική σκηνή. Σε κάθε δισέλιδό του παρουσιάζεται ένας σύγχρονος εικαστικός με φωτογραφίες έργων του και βιογραφικό στην  Ελληνική και Αγγλική γλώσσα. Θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Flisvos του κ. Μιχάλη Τζαμαλή που και ο ίδιος είναι εικαστικός. Έχω τη μεγάλη τιμή να προλογίζει το βιβλίο η κ. Argie Moutafis Agelarakis, καθηγήτρια ενός από τα σημαντικότερα και αρχαιότερα ιδιωτικά πανεπιστήμια της Αμερικής, του Adelphi University. Ο ομογενειακός σύλλογος Βιέννης HEPHAESTUS WIEN και ο πρόεδρος του κ. Georg Gstrein έχει αγκαλιάσει το βιβλίο και το επικοινωνεί πριν την έκδοσή του στην Ελληνική Ομογένεια. Παράλληλα το βιβλίο φέρει την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού του Υπουργείου Εξωτερικών.  Όλα τα παραπάνω πρόσφεραν και προσφέρουν τα εχέγγυα, ώστε ήδη να έχει εξασφαλιστεί η παρουσία του βιβλίου, μόλις κυκλοφορήσει, σε σημαντικές βιβλιοθήκες του εξωτερικού.

–           Αν σας ζητούσα να κλείσουμε με μια συμβουλή για όσους ασχολούνται με κάποιο τρόπο με την τέχνη, ποια θα ήταν αυτή;

Να μην απογοητεύονται, να μην τα παρατούν, να παρακολουθούν, να αφουγκράζονται, να νιώθουν μοναδικοί, να εμπνέονται και να δημιουργούν, γιατί μόνο έτσι θα εμπνέουν και θα θεραπεύουν τη δική τους ψυχούλα και άλλες ανθρώπινες ψυχές.

Συνέντευξη:Αγγελική Κερπιτσοπούλου

Η Αγγελική Κερπιτσοπούλου γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη.

Σπούδασε Θεωρητικός & Ιστορικός της τέχνης στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας και το πρώτο μεταπτυχιακό της στην Ψηφιακή Κουλτούρα & Νέα Μέσα στο Πανεπιστήμιο της Ουτρέχτης.

Πρόσφατα απέκτησε το δεύτερο Μεταπτυχιακο της Δίπλωμα στη Μουσειολογία & Διαχείριση Πολιτισμού του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Κύρια ερευνητικά της ενδιαφέροντα είναι τόσο η κοινωνική αλλαγή μέσα από την τέχνη, όσο και αλληλεπίδραση των νέων τεχνολογιών σε αυτή και στο Νέο Μουσείο.