Κατια Σπερελακη- Στελιος Μαινας: «Το θεατρο θελει απεραντη υπομονη, εξαντλητικη επιμονη, σκληρη δουλεια και γερο στομαχι»
Συνέντευξη:Ευθύμιος Ιωαννίδης
Λίγο πριν από την καλοκαιρινή περιοδεία τους, οι γνωστοί και καταξιωμένοι ηθοποιοί, Κάτια Σπερελάκη και Στέλιος Μάινας μίλησαν στο Thessculture.gr και στον Ευθύμιο Ιωαννίδη με αφορμή την παράσταση «Ο κήπος» σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Μυλωνά.
Μολονότι είστε απόφοιτοι της Διοικησης επιχειρήσεων στη Λάρισα και της Φαρμακευτικής Σχολής Αθηνών αντίστοιχα, σας κέρδισε διαρρήδην η τέχνη της υποκριτικής. Πότε πρωτοήλθατε σε επαφή με το θέατρο, τι ήταν αυτό που σας οδήγησε να ακολουθήσετε τη συγκεκριμένη πορεία στον χώρο της τέχνης;
Όταν είναι κανείς νέος, θέλει να κάνει αυτά που ονειρεύεται και δε λογαριάζει τις συνέπειες. Το μέλλον ανοίγεται ατέλειωτο μπροστά του και νομίζει ότι ο κόσμος του ανήκει. Όπως απέδειξε η ζωή, διαλέξαμε το πιο αβέβαιο και ανασφαλές επάγγελμα, αλλά είναι σημαντικό να κάνει κανείς αυτό που πραγματικά θέλει, και αναπόφευκτα να πληρώνει το τίμημα.
Σε μια εποχή όπου η ενασχόληση με την τέχνη είναι ένας τομέας που δεν μπορεί να υποσχεθεί σταθερότητα και ικανοποιητικές οικονομικές απολαβές, ως καλλιτέχνες από πού πιστεύετε ότι πηγάζει αυτή η στροφή των νέων σε σπουδές, όπως το θέατρο για παράδειγμα;
Πάντα υπήρχαν νέοι που η φύση τους τούς ωθούσε να κάνουν την τέχνη επάγγελμα. Άλλωστε, στις σημερινές συνθήκες, ολοένα και λιγότερα επαγγέλματα υπόσχονται σταθερότητα και ικανοποιητικές οικονομικές απολαβές. Σε καιρούς κρίσης, σχεδόν όλοι πλήττονται. Υπάρχει βέβαια και το θέμα του πόσο εύκολα χαρακτηρίζεται κανείς καλλιτέχνης, και συγκεκριμένα ηθοποιός. Κάθε χρόνο, στρατιές νέων παιδιών βγαίνουν από τις σχολές και διεκδικούν μια θέση στον ήλιο, που δυστυχώς δεν υπάρχει για όλους. Πρέπει να τεθεί ένα άλλο πλαίσιο στην καλλιτεχνική εκπαίδευση, η οποία πάσχει σοβαρά.
Η κοινωνία μας παραπαίει μέσα στη σύγχυση, τον αποπροσανατολισμό, τη μελαγχολία και την παράλυση. Πολλοί συνάδελφοί σας στην ευρύτερη προσπάθειά τους να προτείνουν διεξόδους και λύσεις και έχοντας ως αρωγό την αναγνωρισιμότητα που απολαμβάνουν, ασχολήθηκαν με την πολιτική είτε σε κεντρικό επίπεδο είτε σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης. Εσείς θα ακολουθούσατε το παράδειγμά τους;
Σε καμία περίπτωση. Προερχόμαστε από μια γενιά έντονα πολιτικοποιημένη, έχουμε ξεκάθαρες θέσεις και απόψεις για τα πολιτικά πράγματα, αλλά η ενασχόληση με την πολιτική σε επαγγελματικό επίπεδο δε μας αφορά. Όσο γι’ αυτούς που εκμεταλλεύονται την αναγνωρισιμότητά τους για να εκλεγούν, θα πρέπει να έχουν και κάτι να πουν και την ικανότητα να ασκήσουν το λειτούργημα για το οποίο εξελέγησαν, πράγμα που δε συμβαίνει πάντα.
Ανεβάσατε τον Οκτώβριο του 2018 σε παγκόσμια πρεμιέρα το έργο «Ο Κήπος» του διακεκριμένου Καναδού ηθοποιού και συγγραφέα Bruce Gooch, το οποίο εφεξής παρουσιάζετε με επιτυχία σε όλη την Ελλάδα. Ποια είναι εκείνα τα χαρακτηριστικά της γραφής του Gooch, τα οποία σας κέντρισαν και κατ΄επέκταση σας έπεισαν να συνδιαλλαγείτε με το θεατρικό του και κατ΄επέκταση να υποδυθείτε στη σκηνή τους ήρωές του;
Ο Μπρους Γκουτς είναι ένας πολύ γλυκός άνθρωπος και ως εκ τούτου ένας συγγραφέας που αντιμετωπίζει με τρυφερότητα τους ήρωές του. Το έργο ήλθε στα χέρια μας ως μέρος ενός πρότζεκτ που θα συνέδεε καλλιτεχνικά την Ελλάδα με τον Καναδά, με παρουσιάσεις έργων στα ελληνικά και στα αγγλικά και στις δυο πλευρές του Ατλαντικού, και υλοποιήθηκε εν μέρει, αφού ο Μπρους Γκουτς παρουσίασε τον Tangled Garden του και ένα ακόμα έργο του παράλληλα με την δική μας παράσταση στο Από Μηχανής θέατρο. Οι ήρωές του μας κέντρισαν το ενδιαφέρον γιατί εκφράζουν την ανάγκη των ανθρώπων για επαφή και αλληλεγγύη στα δύσκολα. Είναι δυο άνθρωποι που ξεκινούν από πολύ διαφορετικές αφετηρίες, έχουν ζήσει πολύ διαφορετικές ζωές, αλλά τελικά βρίσκουν τον τρόπο να συνυπάρξουν και να αλληλοβοηθηθούν.
Τόσο ο Μπάρι όσο και η Λουίζ αναζητούν καταρχήν ασυνείδητα μία διέξοδο από τη μοναξιά τους, μια ρωγμή στην «άνυδρη» ζωή τους και έτσι ο «Κήπος» μετατουσιώνεται στην όαση που τους φέρνει πιο κοντά, προπάντων όμως με τον ίδιο τους τον εαυτό. Στην ερώτηση πού βρίσκετε ξέφωτο, μια γωνιά καταφυγής μέσα στη ζούγκλα της καθημερινότητάς μας τι θα απαντούσατε;
Ο Μπάρι και η Λουίζ καταφεύγουν στην ποίηση και στον Κήπο τους. Εμείς δυστυχώς δεν έχουμε κήπο, αλλά η τέχνη είναι πάντα παρηγορητική. Και τα ταξίδια, που επιμηκύνουν τον χρόνο.
Τι θα λέγατε αλήθεια πως σας έχει διδάξει το θέατρο στην προσωπική σας ζωή; Τι έχετε ξορκίσει από την πολύχρονη επαφή σας με το θεατρικό γίγνεσθαι;
Το θέατρο θέλει απέραντη υπομονή, εξαντλητική επιμονή, σκληρή δουλειά και γερό στομάχι. Να αντέχεις την απόρριψη, να ξέρεις να ζεις με την αβεβαιότητα και να κάνεις σωστές επιλογές. Αυτά!
Ποια είναι από την πείρα σας, τα εν γένει στοιχεία που θα πρέπει να έχει ένας ηθοποιός για να σταθεί στο θέατρο, στον κινηματογράφο, την τηλεόραση; Ποια συμβουλή θα δίνατε στους νέους που θα ήθελαν να ασχοληθούν με την υποκριτική;
Μα όλα τα προαναφερθέντα. Και αρκετή τύχη.
Κλείνοντας, αν είχατε τη δυνατότητα να γνωρίσετε του ήρωες που υποδύεστε, να συγχρωτιστείτε μαζί τους και σας ζητούσαν συμβουλές ζωής, τι θα τους λέγατε;
Ο καθένας είναι υπεύθυνος για τις επιλογές του. Ίσως θα είχαμε πολλά να συζητήσουμε με τον Μπάρι και τη Λουίζ, αλλά μάλλον τα πράγματα θα ακολουθούσαν την προδιαγεγραμμένη πορεία τους ανεξάρτητα από τις συμβουλές μας. Πάντως μετά από τόσο καιρό που τους υποδυόμαστε, θα είχε ενδιαφέρον να ακούσουμε τη γνώμη τους για το πώς τα καταφέραμε!
Ευχαριστώ πολύ την Κάτια Σπερελάκη και τον Στέλιο Μάινα για την ενδιαφέρουσα συνομιλία μας και τους εύχομαι από καρδιάς καλή συνέχεια στην ήδη σπουδαία καλλιτεχνική τους πορεία.
Συνέντευξη:Ευθύμιος Ιωαννίδης
Xαίρετε, είμαι ο Ευθύμιος, είμαι φιλόλογος και συντάκτης της πολιτιστικής ιστοσελίδας Thess culture.gr. Aγαπώ πολύ τη μουσική, τις τέχνες, την ανάγνωση και το θέατρο, ενώ συνεντεύξεις μου και κριτικές μου έχουν δημοσιευτεί κατά καιρούς στον ηλεκτρονικό τύπο. Διαχειρίζομαι παράλληλα τις σελίδες «Ορθογραφία και ορθοέπεια», «Βιβλιοφιλία και βιβλιολογία» και υπήρξα επί πολλά έτη ενεργό μέλος και συντονιστής στις λέσχες ανάγνωσης των βιβλιοθηκών του Δήμου Κορδελιού- Ευόσμου.