TOP

ΝΑΤΑΣΑ ΓΚΟΒΕΔΑΡΟΥ: “Η ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΞΑΝΤΛΗΤΗ”

Συνέντευξη:Αγγελική Κερπιτσοπούλου

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1976 ανακαλύπτοντας από μικρό παιδί την ζωγραφική σαν τον δικό της τρόπο έκφρασης και εσωτερικής αναζήτησης, ακολουθώντας το ίδιο πάθος της μητέρας της και της γιαγιάς της.Οι σπουδές της στην Ρωσική Ακαδημία Τεχνών στη Φλωρεντία της Ιταλίας από το 2010 έως το 2014 (βαθμός Α) της έδωσαν τις απαραίτητες αρχές, την μεθοδολογία και τις τεχνικές των Μεγάλων παλαιών Εικαστικών Καλλιτεχνών της Αναγέννησης. Από τον Σεπτέμβριο του 2014 είναι ιδιοκτήτρια και διευθύντρια της GOVEDAROUARTGALLERY στη Θεσσαλονίκη. Ο κύριος στόχος της γκαλερί είναι τόσο η προώθηση της δικής της εικαστικής δουλειάς όσο και άλλων Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών. Στη γκαλερί φιλοξενούνται ατομικές και ομαδικές εκθέσεις όλων των δημιουργικών εκφάνσεων.

–           Επιλέξατε ως κύρια θεματική της έκθεσης σας την “Κλιματική Αλλαγή: Άνθρωπος και Φυσικές Καταστροφές”. Γιατί τώρα; Τι έχει αλλάξει εν έτη 2022;

Ήμουν πάντα ευαισθητοποιημένη πάνω στο θέμα του περιβάλλοντος και των επιπτώσεων από τη επέμβασή μας σε αυτό. Είναι πλέον πολύ εμφανής η επίδραση του φαινομένου στη καθημερινότητα μας και δυστυχώς πιστεύω ότι τα πράγματα θα χειροτερέψουν μελλοντικά. Η Govedarou Art Gallery θα ξεκινήσει μια σειρά ομαδικών εκθέσεων με κεντρικό θέμα το περιβάλλον και θέματα που σχετίζονται με αυτό βάζοντας το λιθαράκι της στη προσπάθεια αφύπνισης του κόσμου μέσω της τέχνης.

–           Ο άνθρωπος είναι αδύνατον να κυριαρχήσει στις δυνάμεις της φύσης. Ποιος πιστεύετε είναι ο δικός του τρόπος επιβίωσης σε μια τόσο μεταβαλλόμενη εποχή;

Ο άνθρωπος είναι αδύνατον να κυριαρχήσει στις δυνάμεις τις φύσης αλλά μπορεί να συντελέσει στη μείωση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και να σταθεροποιήσει το κλίμα μακροπρόθεσμα μέσα από τη βοήθεια της επιστήμης και της τεχνολογίας. Να στραφεί σε νέες μορφές ενέργειας που εξελίσσονται ραγδαίως τα τελευταία χρόνια και να ακολουθήσει τις κατευθυντήριες γραμμές της επιστήμης που είναι στη πρώτη γραμμή του πολέμου για τη σωτηρία του πλανήτη μας.

–           Τι ρόλο παίζει η τέχνη ως  εργαλείο μόρφωσης στον αγώνα για τη διάσωση  του περιβάλλοντος;

Ο καλλιτέχνης δεν μπορεί να ζήσει χωρίς τη φύση καθώς πρώτιστος στόχος του είναι η ανάδειξή της μέσα από τα δικά του όπλα που δεν είναι άλλα από το πινέλο, τον καμβά και τα χρώματα. Με το δικό του τρόπο παλεύει να τη κρατήσει ζωντανή για να μπορέσει να συνεχίσει να εμπνέεται από τις ομορφιές της. Πιστεύω η φύση μέσα από τον καλλιτέχνη αποκτά λόγο, εκφράζει το συναίσθημα και μας καλεί να ανταποκριθούμε στα καλέσματά της.

–           Η έκθεση είναι σε συν-διοργάνωση με το Μαριολοπούλειο-Καναγκίνειο Ίδρυμα Επιστημών Περιβάλλοντος. Πως προέκυψε αυτή η συνεργασία και ποιος ο ρόλος του συγκριμένου Ιδρύματος;

Ήθελα ως ιδιοκτήτρια της γκαλερί και καλλιτεχνική επιμελήτρια αυτής της έκθεσης να δώσω μια επιπλέον βαρύτητα πάνω στο θέμα που εκτέθηκε. Το Μαριολοπούλειο-Καναγκίνειο Ίδρυμα Επιστημών Περιβάλλοντος με Πρόεδρο τον Γενικο Γραμματέα της Ακαδημίας Αθηνών καθηγητή κ. Χρήστο Ζερεφό θεωρώ ήταν η κατάλληλη επιλογή σύμφωνα με τους σκοπούς του ιδρύματος.

Οι σκοποί του Ιδρύματος συνοψίζονται ως εξής:

  • Η ανάπτυξη των Επιστημών του Περιβάλλοντος με έμφαση στην ενίσχυση μελετών σχετικών με την αλληλεπίδραση του ανθρώπου με το περιβάλλον και την πολιτιστική κληρονομιά.
  • Η απονομή τιμητικών διακρίσεων σε αναγνώριση της συνεισφοράς διάσημων επιστημόνων που ασχολούνται με τις επιστήμες του περιβάλλοντος.
  • Η βράβευση νέων επιστημόνων που δραστηριοποιούνται στις επιστήμες του περιβάλλοντος σε κοινό πρόγραμμα με τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό του ΟΗΕ (WMO) (§ 7.2.6, 47 session WMO Executive Council, Geneva, 1996).
  • Η χορήγηση βραβείων και διακρίσεων τα οποία αθλοθετεί το Ίδρυμα και αφορούν στους σκοπούς του Ιδρύματος τόσο στην ημεδαπή όσο και στην αλλοδαπή.

–           Η έκθεση αυτή έρχεται να αγκαλιάσει την Τέχνη με την Επιστήμη σε ένα τόσο επίκαιρο και σοβαρό ζήτημα, υποστηρίζει ο κ. Χρήστος Ζερεφός. Είναι αυτός ο συνδυασμός ίσως η λύση για την νίκη μας ενάντια στην φυσική καταστροφή;

Η λύση δεν είναι αλλά είναι ένα μέσω ανάδειξης του προβλήματος και αφύπνισης του κοινού.

–           Στην έκθεση συμμετέχουν δεκαπέντε διαφορετικοί καλλιτέχνες. Πόσο εύκολο είναι να συνδιαλλαγούν μεταξύ τους και να δημιουργήσουν μια ενιαία αφήγηση;

Ο κάθε καλλιτέχνης που συμμετέχει στην έκθεση εκφράζεται με τον δικό του τρόπο και τις δικιές του ευαισθησίες. Ερχόμενος κανείς στο χώρο της γκαλερί για να δει τα έργα τους θα διαπιστώσει μια αέναη συνδιαλλαγή ακόμα και από τον τρόπο που είναι τοποθετημένα στον εκθεσιακό μας χώρο. Η επιλογή που έκανα τον καλλιτεχνών έγινε με πολύ αυστηρά κριτήρια για αυτή την έκθεση για να είναι όλα τα έργα μέσα στο θέμα για να μπορέσουν να περάσουν το μήνυμα που επιδιώκαμε στο κοινό.

–           Η φύση θεωρείτε ένα κατεξοχήν εικαστικό θέμα έμπνευσης απο την αρχαιότητα ως σήμερα; Η ομορφιά της, η αγριότητα της, η γαλήνη της. Πως φαντάζεστε τις μελλοντικές απεικονίσεις της σε ένα τόσο δυσοίωνο μελλοντικό σενάριο;

Η φύση του καλλιτέχνη είναι ανεξάντλητη και πάντα θα βρίσκει τρόπους να εκφράζεται και να δίνει τη δική του πινελιά και στο μέλλον.

Συνέντευξη:Αγγελική Κερπιτσοπούλου

Η Αγγελική Κερπιτσοπούλου γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη.

Σπούδασε Θεωρητικός & Ιστορικός της τέχνης στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας και το πρώτο μεταπτυχιακό της στην Ψηφιακή Κουλτούρα & Νέα Μέσα στο Πανεπιστήμιο της Ουτρέχτης.

Πρόσφατα απέκτησε το δεύτερο Μεταπτυχιακο της Δίπλωμα στη Μουσειολογία & Διαχείριση Πολιτισμού του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Κύρια ερευνητικά της ενδιαφέροντα είναι τόσο η κοινωνική αλλαγή μέσα από την τέχνη, όσο και αλληλεπίδραση των νέων τεχνολογιών σε αυτή και στο Νέο Μουσείο.