TOP

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΡΟΝΤΗΡΗΣ : “ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΩΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΡΧΑΙΟΥΣ ΤΡΑΓΙΚΟΥΣ”

Συνέντευξη:Ευθύμιος Ιωαννίδης

Γεννημένος και μεγαλωμένος στην Αθήνα, ο Γιώργος Κροντήρης ταξιδεύει από πολύ μικρός και λατρεύει την ιστορία και δη τη μεσαιωνική περίοδο. Η πρώτη του επιθυμία ήταν να γίνει αρχαιολόγος. Τελικά σπούδασε χημεία στο Αννόβερο της Γερμανίας, γερμανική φιλολογία στο φιλοσοφικό τμήμα του πανεπιστημίου της Αθήνας με υποτροφία και ύστερα από μια ξαφνική παρόρμηση κέρδισε άλλη μια υποτροφία για τη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών. Στα 46 συναπτά έτη που υπηρετεί με σεβασμό και αξιοθαύμαστο ζήλο το θέατρο έχει συνεργαστεί με σπουδαία ονόματα της ελληνικής θεατρικής σκηνής: Τον Αλέξη Μινωτή, τη Μαρία Χορς, την Όλγα Τουρνάκη, τον Αλέξη Διαμαντόπουλο, τον Ντίνο Ηλιόπουλο, την Άννα Συνοδινού, την Αντιγόνη Βαλάκου και πολλούς άλλους. Συνομιλήσαμε μαζί του, με αφορμή την παράσταση «Μια γυναίκα χωρίς σημασία» στην οποία πρωταγωνιστεί και σας παραθέτουμε τη συνομιλία μας.

Το 1893, ο Ιρλανδός συγγραφέας και διανοούμενος Όσκαρ Ουάιλντ, σύγχρονος του Τσέχοφ, με παρόμοια κοινωνική ευαισθησία, έγραψε το «Μια γυναίκα χωρίς σημασία» το οποίο εξακολουθεί να κεντρίζει σαν βουκέντρα το κοινωνικό γίγνεσθαι μέχρι τις μέρες μας. Τι είναι αυτό θα λέγατε που το κρατάει «ζωντανό» μέχρι και σήμερα;

Ζωντανό το κρατάει η ίδια η κοινωνία που δεν έχει αλλάξει ουσιαστικά, παρά τα εκατόν τριάντα χρόνια που έχουν περάσει και παρά τις πολλές εξωτερικές μεταμφιέσεις, εκμοντερνισμούς, τεχνολογίες, επαναστάσεις, ιδεολογίες κλπ. Στο βάθος, ωστόσο, παραμένει ίδια. Εξάλλου στην εποχή της παγκοσμιοποίησης όλα τείνουν στον ίδιο παρονομαστή.

Ο Όσκαρ Ουάιλντ αντλώντας στοιχεία  από τη σύγχρονή του πραγματικότητα, δημιουργεί ένα πολυδιάστατο έργο που δρα ταυτόχρονα σε πολλαπλά επίπεδα, αξιοποιώντας με αναμφήριστη δεξιοτεχνία τα εργαλεία του θεάτρου. Η ομάδα σας μάλιστα έδωσε έμφαση στην πολιτική διάσταση του έργου και στα παράλογα μελοδραματικά θεατρικά μοτίβα του. Πόσο αναγκαία θα λέγατε ότι είναι η ύπαρξη του πολιτικού θεάτρου ιδίως στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα;

Με την ευρύτερη έννοια κάθε τι είναι «πολιτικό», εφόσον είμαστε πολιτικά όντα και ζούμε σε οργανωμένη Πολιτεία. Το θέατρο γεννήθηκε ως πολιτική πράξη από τους αρχαίους Τραγικούς. Με τη στενότερη έννοια ήταν, είναι και θα είναι απαραίτητη η ύπαρξη του πολιτικού θεάτρου ώστε να επισημαίνονται τα κακώς κείμενα και να τοποθετείται ένας καθρέφτης μπρος στην κοινωνία. Πράγμα που, δυστυχώς, δε φαίνεται να βοήθησε και πολύ μέχρι στιγμής.

Στο έργο «Μια Γυναίκα χωρίς σημασία» παρουσιάζονται οι συναναστροφές εκπροσώπων της άρχουσας αριστοκρατικής τάξης της Αγγλίας, που φλυαρούν, συνδιαλέγονται, ανταλλάσσουν ευφυολογήματα, ερωτοτροπούν, αλλά ουδέν συναισθάνονται. Πώς αντιδράσατε, τι νιώσατε όταν πρωτοδιαβάσατε το έργο ;

Σα να βρίσκομαι στη Μύκονο ή κάτι ανάλογο περίπου.

Οι προβληματισμοί που περιγράφει το έργο, μας φαίνονται πολύ οικείοι, δυστυχώς ακόμη και σήμερα. Θεωρείτε ότι η κοινωνία μας έχει γίνει πιο αδιάφορη, επικριτική και υποκριτική από την εποχή  που αναφέρεται  το έργο;

Θεωρώ οτι η κοινωνία περνάει τη νηπιακή της ηλικία, επομένως τα ελαττώματά της χειροτερεύουν. Η φύση του ανθρώπου, κατά τον Θουκυδίδη, δεν έχει ακόμα αλλάξει και ώσπου να γίνει αυτό τα δεινά θα οξύνονται. Ελπίζω όμως ότι η εμπειρία και το ένστικτο της αυτοσυντήρησης και προσαρμογής θα υποχρεώσουν την ανθρωπότητα να αλλάξει σταδιακά σε βάθος χρόνου. Αν επιβιώσει βεβαίως τελικά.

Στην παράσταση υποδύεστε τον Lord Illingworth, έναν μποέμ, πνευματώδη και καταρχήν ηδονιστή τύπο. Αν είχατε τη δυνατότητα να τον γνωρίσετε τον ήρωα που υποδύεστε τι θα του εκφράζατε;

Δεδομένου οτι ο Lord Illingworth είναι το alter ego του ίδιου του Όσκαρ Ουάιλντ θα του εξέφραζα τον θαυμασμό μου για το ότι, παρά το «επικινδύνως ζείν», ακόμα δεν πέθανε απο πλήξη.

Κύριε Κροντήρη, χαριτωθήκατε να συνεργαστείτε με θρυλικά ονόματα του ελληνικού θεατρικού γίγνεσθαι. Σε ένα νέο παιδί που όνειρό του είναι να ασχοληθεί επαγγελματικά με το θέατρο, τι συμβουλές θα είχατε να του δώσετε;

Πάθος και γνώση σε συνδυασμό με αντοχή, ευφυΐα, προσωπικότητα και λίγη τρέλα.

Ολοκληρώνοντας τη συνέντευξη, τι θα θέλατε να γράφει ύστερα από χρόνια το βιβλίο του ελληνικού θεάτρου, δίπλα στο όνομά σας;

Ανάλωσε όλη τη ζωή του στο Θέατρο. Υπήρξε έντιμος απέναντι στην Τέχνη και στους συναδέλφους του. Δεν πλούτισε και δε βραβεύτηκε ποτέ.

Ευχαριστώ από καρδιάς τον Γιώργο Κροντήρη για την πολύ ενδιαφέρουσα συνομιλία μας και του εύχομαι καλή συνέχεια στην ήδη σπουδαία καλλιτεχνική του πορεία.

Συνέντευξη:Ευθύμιος Ιωαννίδης

Xαίρετε, είμαι ο Ευθύμιος, είμαι φιλόλογος και συντάκτης της πολιτιστικής ιστοσελίδας Thess culture.gr. Aγαπώ πολύ τη μουσική, τις τέχνες, την ανάγνωση και το θέατρο, ενώ συνεντεύξεις μου και κριτικές μου έχουν δημοσιευτεί κατά καιρούς στον ηλεκτρονικό τύπο. Διαχειρίζομαι παράλληλα τις σελίδες «Ορθογραφία και ορθοέπεια», «Βιβλιοφιλία και βιβλιολογία» και υπήρξα επί πολλά έτη ενεργό μέλος και συντονιστής στις λέσχες ανάγνωσης των βιβλιοθηκών του Δήμου Κορδελιού- Ευόσμου.