TOP

ΑΝΤΩΝΗΣ ΒΑΒΑΓΙΑΝΝΗΣ: “ΚΟΥΡΑΦΕΛΚΥΘΡΑ” ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΝ ΛΕΞΗ..

Συνέντευξη:Αγγελική Κερπιτσοπούλου

Μια ιδιαίτερη συζήτηση με τον Αντώνη Βαβαγιάννη, δημιουργό των «Κουραφέλκυθρων»…στο thessculture.gr και την ιστορικό τέχνης Αγγελική Κερπιτσοπούλου.

….Μου ήρθε σε ένα όραμα όταν ήμουν μικρός. Εμφανίστηκε ο Αριστοφάνης μαζί με τον Γκράουτσο Μαρξ και μου είπαν ότι εγώ θα πρέπει να είμαι ο συνεχιστής τους και μου παρέδωσαν τη λέξη «Κουραφέλκυθρα»…

Πώς βλέπεις τη σύγχρονη παραγωγή κόμικς στην Ελλάδα;

Κόντρα σε κάθε λογική, ανθίζει. Παρά τις άπειρες δυσκολίες που έχει να ασχολείσαι με το «άθλημα» στην χώρα αυτή, που προϋπήρχαν αλλά εντάθηκαν από την οικονομική κρίση και την πανδημία (η οποία με την ακύρωση όλων των comic conventions έχει στοιχίσει ιδιαίτερα και στην δική μας κοινότητα) η ελληνική σκηνή θεωρώ ότι εξακολουθεί να είναι πολύ δυνατή και σημαντικές και ενδιαφέρουσες δουλειές συνεχίζουν να βγαίνουν.

Βέβαια αυτό δεν σημαίνει ότι έχει και την αντίστοιχη απήχηση στο ελληνικό κοινό και βέβαια σε καμία περίπτωση την επαγγελματική εξασφάλιση ή καταξίωση που της αξίζει.

Πως και πότε ξεκίνησες να δημιουργείς εικονογραφημένες ιστορίες;

Νιώθω ότι το έκανα από πάντα. Νομίζω το πρώτο κόμικ που φτιάξαμε συνεργατικά με έναν φίλο μέσα στο οποίο κοροϊδεύαμε χωρίς έλεος κάποιους άλλους φίλους μας, το κάναμε στην Δευτέρα δημοτικού. Κάπου το έχω, είναι 6-7 κιτρινισμένα Α4 δεμένα με σελοτέιπ.

Και από τότε βέβαια κόλλησα, δεν νομίζω ότι υπήρξε περίοδος της ζωής μου που να μην ασχολιόμουν με τον έναν ή τον άλλον τρόπο με την δημιουργία κόμιξ. Ναι ξέρω, αν δει κανείς το σχέδιό μου θα φανταζόταν ότι θα είχα μάθει να σχεδιάζω μέχρι τώρα, αλλά μπα…

Μουσική, κινηματογράφος ή εικαστικά;Ποια μορφή τέχνης σου αρέσει περισσότερο και γιατί;

Ο μεγάλος μου έρωτας νομίζω είναι η μουσική, με την οποία επίσης ασχολούμαι από πάντα, και μάλιστα πιο πριν από τα κόμιξ. Βασικά τώρα που το σκέφτομαι οι γονείς μου είχαν πολύ εύκολη δουλειά. Μπορούσαν απλά να με παρατήσουν μπροστά σε ένα πιάνο ή να μου δώσουν ένα μολύβι και ένα μπλοκ και να μην τους απασχολήσω ξανά για καμιά βδομάδα.

Αγαπώ πολύ και τον κινηματογράφο βέβαια και θεωρώ ότι και στη μουσική μου αλλά και μέσω των κόμιξ πάντα σκέφτομαι κινηματογραφικά. Τα κόμιξ άλλωστε δεν είναι παρά σκηνοθεσία για ανθρώπους που δεν έχουν budget, αλλά και η μουσική που γράφω πάντα έχει μέσα στο μυαλό μου εικόνες.

Αν δεν έκανες αυτό που κάνεις επαγγελματικά, τι θα επέλεγες να είσαι;

Ποιο απ’όλα; Είμαι δάσκαλος, μουσικός, σκιτσογράφος και αρθρογραφώ στο Nerdcult και στο Luben. Μου αρέσουν πολύ όλα. Πολλές φορές νιώθω ότι ο χρόνος με πιέζει τόσο πολύ και δεν έχω όσο προσωπικό χρόνο ή χρόνο χαλάρωσης όσο χρειάζομαι, από την άλλη έχω κάπως αποδεχτεί ότι δεν θα μπορούσα να είμαι απλά ένα πράγμα, δεν θα μπορούσα ποτέ να συγκεντρώσω την ενέργειά μου σε ένα αντικείμενο.

Σίγουρα όμως θα μου άρεσε, έστω και για λίγο χρόνο στη ζωή μου, αυτό που θα κάνω να μην έχει πρόγραμμα, να μην έχει deadlines και συγκεκριμένο ωράριο.

Έχεις προσπαθήσει ποτέ να πεις ιστορίες με κάποια άλλη μορφή τέχνης. Αν ναι με ποιά; Αν όχι γιατι;

Στη δουλειά μου, στο σχολείο δηλαδή, συχνά προσπαθώ να διηγούμαι ιστορίες για να κάνω πιο ενδιαφέροντα τα μαθήματα. Και βέβαια υπάρχουν κι αυτές οι υπέροχες προσπάθειες για πλήρως ερασιτεχνικό, παρεΐστικο κινηματογράφο που έχω κάνει με φίλους κατά καιρούς. Αποκορύφωμα τα έπη «Τσάι στην Κοπεγχάγη» τα οποία για κάποιο καιρό κυκλοφορούσαν από χέρι σε χέρι σε αντιγραμμένα DVD.

Θα ήθελα κάποτε να γράψω και ένα βιβλίο, απλά δεν έχω τον χρόνο που απαιτείται.

Πιστεύεις οτι μπορεί να ενσωματωθεί στα σχολεία το κόμικς σαν μάθημα. Είναι μια τέχνη η οποία μπορεί να διδαχθεί;

Από την εμπειρία μου και στους 2 χώρους η απάντηση είναι ένα μεγάλο κατηγορηματικό «ναι». Θα έλεγα ότι επιβάλλεται και είναι ένας πολύ ωραίος τρόπος να μάθεις όχι μόνο να διηγείσαι ιστορίες μέσα από εικόνες αλλά και να μάθεις με διαδραστικό και διασκεδαστικό τρόπο τα αντικείμενα που διδάσκονται.

Πως ακριβώς γεννήθηκε το όνομα Κουραφέλκυθρα; Ποιά είναι η ιδιαίτερη σημασία του;

Μου ήρθε σε ένα όραμα όταν ήμουν μικρός. Εμφανίστηκε ο Αριστοφάνης μαζί με τον Γκράουτσο Μαρξ και μου είπαν ότι εγώ θα πρέπει να είμαι ο συνεχιστής τους και μου παρέδωσαν τη λέξη «Κουραφέλκυθρα» γραμμένη πάνω σε ένα βιβλίο με ποντιακά ανέκδοτα να τη μεταφέρω στις νεότερες γενιές. Ή αυτό ή απλά έψαχνα για τίτλο και μου φάνηκε αστεία αυτή η λέξη.

Με ποιά θεματική δεν έχεις ασχοληθεί ποτέ αλλά θα ήθελες να το κάνεις;

Ευτυχώς τα Κουραφέλκυθρα έχουν την ευελιξία να μπορούν να με αφήνουν να ασχολούμαι με οποιαδήποτε θεματική, οπότε δεν έχω παράπονο. Το μόνο κριτήριο μου πριν φτιάξω ένα στριπάκι είναι να μου αρέσει εμένα, να μου φαίνεται αστείο.

Αν όμως ξεφύγουμε λίγο από τα Κουραφέλκυθρα, θα ήθελα να γράψω και κάτι πιο «σοβαρό» σε σενάριο ή βιβλίο. Ίσως κάτι σε fantasy ή science fiction.

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης είναι δημιουργός και του μουσικού project Other Me https://www.facebook.com/othermemusicproject

Επίσης, τα Κουραφέλκυθρα ανεβαίνουν στο nerdcult και τα βιβλία κυκλοφορούν από την Jemma Press

https://www.facebook.com/Kouraphelkythra
https://www.facebook.com/othermemusicproject
https://www.instagram.com/kourafelkythros/

click:Νίκος Κατσαρός

Συνέντευξη:Αγγελική Κερπιτσοπούλου

Η Αγγελική Κερπιτσοπούλου γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη. Θεωρητικός της τέχνης και των Νέων Μέσων και Ψηφιακής Κουλτούρας. Κύρια ενδιαφέροντα των ερευνητικών της εργασιών είναι η αναζήτηση του είναι του κάθε πράγματος ή έννοιας, καθώς και η κοινωνική αλλαγή τόσο μέσα από την τέχνη όσο και από τα νέα μέσα.

Πρόσφατα ξεκίνησε τις σπουδές της στο τμήμα Μουσειολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμού του Αριστοτελείου πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.