TOP

ΚΡΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ “ΤΡΑΚΤΕΡ” ΤΟΥ Θ.ΒΕΛΙΣΣΑΡΗ

Κριτική: Ευθύμιος Ιωαννίδης

Η παράσταση «Το Τρακτέρ» αποτελεί μια από τις πιο ιδιαίτερες θεατρικές προτάσεις της φετινής σεζόν, με τον Θωμά Βελισσάρη να αναλαμβάνει τον διπλό ρόλο του σκηνοθέτη και του ερμηνευτή και τπ παρουσιάζει στη Μικρή Σκηνή.

Μέσα από την ευρηματική σκηνοθεσία και την πολυεπίπεδη ερμηνεία του, ο Θωμάς Βελισσάρης προσφέρει στο κοινό μια συγκινητική και ταυτόχρονα καυστική ματιά στην ανθρώπινη ύπαρξη. Με τη μακρόχρονη πορεία του στο ελληνικό θέατρο και τη φήμη που τον συνοδεύει ως έναν από τους πιο αξιόλογους δημιουργούς της γενιάς του, η παράσταση δεν αποτελεί απλώς μια θεατρική εμπειρία, αλλά και έναν στοχασμό για τη ζωή, τη μνήμη και τις χαμένες ευκαιρίες.

Με καταγωγή από τη Θεσσαλονίκη και πλούσια καλλιτεχνική διαδρομή, ο Βελισσάρης έχει αφήσει το στίγμα του στο ελληνικό θέατρο μέσα από τις συνεργασίες του με κορυφαίους θεατρικούς οργανισμούς, όπως το ΚΘΒΕ και το Εθνικό Θέατρο.

Η εμβάθυνσή του σε κλασικούς και σύγχρονους ρόλους – από τον Άμλετ μέχρι πειραματικές παραγωγές – φαίνεται ξεκάθαρα στην ερμηνεία του στο Τρακτέρ. Εδώ, ενσαρκώνει έναν ήρωα που φέρνει στο φως τη ματαιοδοξία, τις ελπίδες και τις αντιφάσεις του ανθρώπινου ψυχισμού.

Η υπόθεση του έργου επικεντρώνεται σε έναν πρωταγωνιστή που, μέσα από την καθημερινότητα και τις σχέσεις του, προσπαθεί να κατανοήσει τις αντιφάσεις του κόσμου γύρω του. Στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Δημοτικού Σχολείου του χωριού, ο Αλβέρτος Ζιγκ, σπουδαίος ηθοποιός και δάσκαλος θεάτρου, τιμημένο τέκνο του χωριού και «ευεργέτης» γενικώς, ξαναζεί έπειτα από 50 ολόκληρα χρόνια την ιστορία της Μεγάλης Αποστολής.

 Τότε που όλο το χωριό τον εμπιστεύτηκε, ανεβάζοντάς τον στο Τρακτέρ και επιφορτίζοντας τον με την ευθύνη της καθόδου στην πρωτεύουσα. Για να ζητήσει από τον Υπουργό, τι άλλο; Επιδοτήσεις για τα καπνά και, ίσως, για τα οπορωφόρα.

Στην Επέτειο αυτή της Μεγάλης Αποστολής έχουν μαζευτεί όλοι οι «ευεργέτες» γενικώς. Για να ανταλλάξουν φιλοφρονήσεις, χειραψίες, καψαλισμένες κότες, πίτες, σπανακόπιτες, κατσίκια, γαλοτύρι. Ο πάτερ Διονύσιος, ο Αξιωματικός της Χωροφυλακής, ο Πρόεδρος, ο Δήμαρχος, και ένας μεγαλέμπορος σταφίδας. Α! και τα παιδιά του χωριού – το μέλλον αυτού του τόπου.

Όμως την αποφασιστική στιγμή, και όταν η ιστορία πάει να ολοκληρωθεί, ένα άλλο πλάσμα εισβάλλει στην σκηνή για τη Μεγάλη Ανατροπή.

Η εμπειρία του με το «τρακτέρ» γίνεται μια μεταφορά για τις αντιφάσεις της κοινωνίας, τις δυσκολίες της επιβίωσης και τις προσδοκίες που μας πνίγουν. Το έργο εξετάζει τη σχέση της ελληνικής επαρχίας με την κεντρική εξουσία, προσφέροντας μια κριτική ματιά στην ιστορική πορεία του τόπου και στην εξέλιξη της κοινωνίας του.

Η σκηνοθεσία του Βελισσάρη, εμπνευσμένη από την εμπειρία του ως ιδρυτής του Θεάτρου Τέχνης “Ακτίς Αελίου” και του Θεάτρου “Εταιρότητα”, είναι τολμηρή και ευρηματική. Η παράσταση, ενώ διατηρεί μια λιτή αισθητική, προσφέρει πλούσιες αφηγηματικές διαστρωματώσεις.

Κάθε σκηνή είναι προσεκτικά δομημένη για να εξυπηρετεί την εξέλιξη του έργου, διατηρώντας το ενδιαφέρον του θεατή αμείωτο.

Η ερμηνεία του είναι καθηλωτική: ο Θωμάς Βελισσάρης κινείται με άνεση από το κωμικό στο δραματικό, αξιοποιώντας πλήρως τις εκφραστικές του δυνατότητες.

Η φωνή, η κίνηση και οι χειρονομίες του εναρμονίζονται απόλυτα με την αφήγηση, προσφέροντας μια πολυδιάστατη παρουσία στη σκηνή.

Δεν είναι τυχαίο που η καριέρα του έχει τιμηθεί με υποψηφιότητες για βραβεία, όπως το Βραβείο Κάρολου Κουν, αναγνωρίζοντας το βάθος και τη συνέπειά του ως ηθοποιού.

Στην παράσταση, η σκηνογραφία της Κατερίνας Παπαγεωργίου και η μουσική επένδυση του Μανώλη Σταματιάδη λειτουργούν ως ιδανικό υπόβαθρο για την ανάδειξη της θεατρικής δράσης. Η ισορροπία ανάμεσα στο οπτικό και το ακουστικό στοιχείο ενισχύει τη σκηνοθετική και ερμηνευτική πρόθεση του έργου.

Το Τρακτέρ είναι κάτι περισσότερο από μια θεατρική εμπειρία. Είναι μια εμβάθυνση στις σχέσεις του ανθρώπου με το παρελθόν, την τέχνη και τη ματαιοδοξία. Ο Θωμάς Βελισσάρης, αξιοποιώντας την πλούσια κληρονομιά και το ταλέντο του, παραδίδει μια παράσταση που εντυπωσιάζει και συγκινεί, αποδεικνύοντας γιατί παραμένει μία από τις πιο δυναμικές παρουσίες της ελληνικής σκηνής.

Κριτική :Ευθύμιος Ιωαννίδης

Xαίρετε, είμαι ο Ευθύμιος, είμαι φιλόλογος και συντάκτης της πολιτιστικής ιστοσελίδας Thess culture.gr. Aγαπώ πολύ τη μουσική, τις τέχνες, την ανάγνωση και το θέατρο, ενώ συνεντεύξεις μου και κριτικές μου έχουν δημοσιευτεί κατά καιρούς στον ηλεκτρονικό τύπο. Διαχειρίζομαι παράλληλα τις σελίδες «Ορθογραφία και ορθοέπεια», «Βιβλιοφιλία και βιβλιολογία» και υπήρξα επί πολλά έτη ενεργό μέλος και συντονιστής στις λέσχες ανάγνωσης των βιβλιοθηκών του Δήμου Κορδελιού- Ευόσμου.

Ακολουθήστε μας

https://www.facebook.com/profile.php?id=61552319949886

thessculture.gr

https://www.instagram.com/

Καθώς και κανάλι στο youtube: : https://www.youtube.com/@thessculture-b4p  με ενδιαφέρουσες συνεντεύξεις αλλά και ποικίλα αφιερώματα.

https://www.instagram.com/evaagrafioti?igsh=MWxka2J2bTlueXEyYw==
https://www.facebook.com/share/wDRZVCF4SFAy5z9Z/